O
Jag har nyligen satt ny frånluftsfläkt och har hyrt mätare för att kontrollera flödet vid donen. Boverket har ju sitt krav på 0.35l/s per kvadrat:
Svensk text om ventilation, rekommendationer för inomhusluft, länk till vägledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har 120 kvadrat så det blir 42l/s.

Men finns det några fler regler beroende på rum? Jag har ett gammalt luftflödesprotokoll här. Den specar t ex badrum 12 l/s, tvättstuga 16 l/s, kök 10, toalett 10 och klädkammare 5. Totalt 53 l/s

Varifrån är det bestämt att det ska vara just dessa värden vid donen egentligen? :thinking:
 
O Ocuf skrev:
Jag har nyligen satt ny frånluftsfläkt och har hyrt mätare för att kontrollera flödet vid donen. Boverket har ju sitt krav på 0.35l/s per kvadrat:
[bild]
Jag har 120 kvadrat så det blir 42l/s.

Men finns det några fler regler beroende på rum? Jag har ett gammalt luftflödesprotokoll här. Den specar t ex badrum 12 l/s, tvättstuga 16 l/s, kök 10, toalett 10 och klädkammare 5. Totalt 53 l/s

Varifrån är det bestämt att det ska vara just dessa värden vid donen egentligen? :thinking:
Universallösningar och tumregler är vad allt egentligen är.
 
  • Gilla
Zlatje och 2 till
  • Laddar…
O
A Antemoo skrev:
Universallösningar och tumregler är vad allt egentligen är.

Jojo men känns ju logiskt att man mer flöde i t ex badrum och tvättstuga där man har mer fukt t ex. Tänker om det finns någon regel om typ 1L/s* kvadat om våtrum eller dylikt.
 
I badrum suger man normalt ut minst 15 liter per sekund.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Är det inte 10 l/s som är minimirekommendationen för kök och badrum?
 
BirgitS
J Josth skrev:
I badrum suger man normalt ut minst 15 liter per sekund.
Samt tvättstuga, kök och toalett minst 10 l/s. Klädkammaren behöver ju inte så mycket utan där kan det vara t.ex. 5 l/s.
 
O
J Josth skrev:
I badrum suger man normalt ut minst 15 liter per sekund.

useless useless skrev:
Är det inte 10 l/s som är minimirekommendationen för kök och badrum?
BirgitS BirgitS skrev:
Samt tvättstuga, kök och toalett minst 10 l/s. Klädkammaren behöver ju inte så mycket utan där kan det vara t.ex. 5 l/s.

Men enligt vem? Någon myndighet, organisation eller dylikt borde ju ha det specat? :thinking:
 
Claes Sörmland
O Ocuf skrev:
Men enligt vem? Någon myndighet, organisation eller dylikt borde ju ha det specat? :thinking:
Vi hade det uppe i en tråd nyligen. Det finns dels ett minimiflöde specat för uteluftsflödet i BBR 6:251. Det gäller vid nybyggnation men naturligtvis inte för äldre byggnader. Där gäller den lagstiftning som fanns vid uppförandet.

Sen finns det en handbok i branschen som används för projektering av olika ventilationsflöden. Branschfolk följer pragmatiskt den. Minns nu ej vad denna klassiker hette.
 
Redigerat:
O
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi hade det uppe i en tråd nyligen. Det finns dels ett minimiflöde specat för uteluftsflödet i BBR 6:251. Det gäller vid nybyggnation men naturligtvis inte för äldre byggnader. Där gäller den lagstiftning som fanns vid uppförandet.

Sen finns det en handbok i branschen som används för projektering av olika ventilationsflöden. Branschfolk följer pragmatiskt den. Minns nu ej vad denna klassiker hette.

Hmm okej. Jag letade upp mitt gamla protokoll. Nu är det drygt 20 år gammalt. BBR 94 kap:6paragraf 232
 
Claes Sörmland
O Ocuf skrev:
Hmm okej. Jag letade upp mitt gamla protokoll. Nu är det drygt 20 år gammalt. BBR 94 kap:6paragraf 232
På den tiden var nog delflödena en del av BBR. I alla fall uppgavs det i tråden som jag tänker på. Du ska följa projekteringen för byggnaden tills den dag du byter ventilationssystem. Då får du dessutom nöjet att göra en bygganmälan till byggnadsnämnden som ska granska ditt nya ventilationssystem.
 
  • Gilla
Ocuf
  • Laddar…
BirgitS
Det är rimligt att man förr i tiden hade större krav på ventilationen i tvättstugor än vad man har idag för det blev då betydligt fuktigare när man torkade tvätt i och med att centrifugerna hade lägre hastighet, man hängtorkade mycket och om det fanns torktumlare så skickade de ut stora mängder varm fuktig luft. Förr duschade man också mindre än vad man gör numera.
 
O
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
På den tiden var nog delflödena en del av BBR. I alla fall uppgavs det i tråden som jag tänker på. Du ska följa projekteringen för byggnaden tills den dag du byter ventilationssystem. Då får du dessutom nöjet att göra en bygganmälan till byggnadsnämnden som ska granska ditt nya ventilationssystem.

Jag förstår. Jag tänkte försöka hitta reglerna ovan men på boverkets hemsida verkar det bara finnas en changelog, ej de faktiska reglerna?


https://www.boverket.se/sv/lag--rat...ocker/aldre-regler-om-byggande/bbr-fran-1994/
 
Claes Sörmland
O Ocuf skrev:
Jag förstår. Jag tänkte försöka hitta reglerna ovan men på boverkets hemsida verkar det bara finnas en changelog, ej de faktiska reglerna?


[länk]
Du får läsa den BBR som kom 1993:

https://rinfo.boverket.se/BFS1993-57/pdf/BFS1993-57.pdf

Svensk text, tabell, ventilation, minsta frånlutflöde, bostäder, kök, sanitetslokaler, tjänsterum, soprum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sen finns det en handbok i branschen som används för projektering av olika ventilationsflöden. Branschfolk följer pragmatiskt den. Minns nu ej vad denna klassiker hette.
Enbergs minimikrav på luftväxling (tror jag), finns i olika utgåvor. Jobbar inte som Vent-projektör men har sett den ett par gånger. Anger bland annat 4 l/s per person i sovrum, minimum 10 l/s i kök och 15 l/s i badrum + ökning per m2 också har jag för mig.

håller på att bygga FTX hemma där jag dimensionerat efter 0,45 l/s,m2 med balans per plan. Stämmer väldigt bra med de krav som anges i Enbergs krav, något högre flöden eventuellt.
 
  • Gilla
Ocuf och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T Tobbe_G skrev:
Enbergs minimikrav på luftväxling (tror jag), finns i olika utgåvor.
Så hette den ja!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.