Har i dagsläget en köksfläkt kopplad till en ventilationskanal som endast är 100mm i dim. Vidare går denna kanal upp i huset och ut på ovanvåningen. Blåset i den är dåligt vilket nog är för den ringa dimensionen samt att ledningen går horisontalt osv.

Funderar på att åtgärda detta. Mest optimalt antar jag vore att bygga en 160-kanal likt den som går idag, men detta känns alltför omfattande för min del.

Alternativen som jag kan komma på är följande:
1. Proppa befintligt anslutning och installera ett kolfilter istället. Frågan är hur bra detta alternativ är med dagens fläktar? Risk för fukt, os mm? Annars antagligen enklaste alternativet.
2. Dra en 160-kanal i sidled med utlopp genom väggen med brandskyddsras och ”skorsten”/lämpligt utlopp bort från fasad? Finns där speciella regler avseende detta?

Finns där några andra alternativ?
Något man ska ha i extra åtanke?
 
L
Normalt är 125 rör men det ska klara sig med 100 , beror hur mycket fart det är på fläkten
Hur ser det ut på taket där det går ut , en mössa på , kanske för trångt för att det ska gå ut bra
bör vara ganska brett för utflöde , annars får du ett mottryck
 
Tackar för svaret. Får undersöka alternativet med huvan på taket.

Annars går det idag från köksfläkten typ 4m i sidled, 100mm-kanal, därefter två våningar ut mot tak. Osäker på om detta ev är ett större ventrör.

Vad tror ni annars, hade det kunnat bli bra med att plugga bef anslutning och kört kolfilter om övriga åtgärder ej förbättrat det hela? Väldigt osugen på att bryta upp tak. Troligtvis dåligt med plats i bjälklaget mtp att man endast använt sig av 100mm-kanaler.

Men som sagt, ska totta på ”utloppet” på taket hur det ser ut först:)

Trevlig fredag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.