Bygger om vent till FTX i min villa. Hur noga är det med "sotnings"-möjligheter? Måste/bör man bygga in rensluckor och i så fall var/hur tätt? Vad säger lagar och föreskrifter? Vilka rör uppstår största rensbehoven? Är det frånluften?
 
Vet inte vad regler etc säger men mitt system har renslucka vid varje 90gradersböj.
Byggt 82 när huset byggdes.
 
Nja, man kommer ju åt alla frånluftskanaler vid frånluftsdonen. Man sätter aggregatet på max och kör in en viska i kanalerna vid frånluftsdonen. Luddet hamnar i aggregatets filter för frånluften.
 
Så svaret är nej, man behöver normalt inga rensluckor? Kan inte se mig någonsin krypa runt i lösullen letandes efter dessa rensluckor utan den mesta rensning kommer att göras inifrån genom ventilerna som Consensus säger
 
Hej
Kollade upp lite runt detta med farsan som varit ventilationsmontör i drygt 30 år (numera pensionerad).
Tidigare fanns det diverse krav på rensluckor på "vanliga" hemmasystem men de är i princip borta idag då man rensar med viskor och olika former av damsugare samt även tryckluft. Hade med att man numer har andra böjar och inte behöver använda skruv/poppnit i samma utsträckning. (om jag minns rätt skulle popnit användas i kanaler som skall rensas tex imkanaler) Dock skall det vara möjligt att rensa alla kanaler. Har man komplicerade dragningar med många böjar är det lämpligt med rensluckor och i vissa fall även en renswirer som ligger i kanalen.

Dock i imkanalen från spisen trodde han att det fortfarande fanns krav på rensluckor vid alla vinklar på 45 grader eller mer. Vanligt att man försöker sätta 45+45 graders vinklel i stället för en 90 gradare för bättre flöde.

De rensluckor som sitter i imkanalen måste klara, EI30 (om jag minns rätt, kan ha varit EI15 oxå)

/m
 
Fick ett FTX-system projekterat av en ventilationsfirma i våras. Kanalerna ligger på kallvind i en enplansvilla på 170 m2. Det finns inga rensluckor installerade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.