Hej,

Har en ventilationskanal som idag är "lockat" med en slags tallriksventil då syftet med kanalen var att kyla ett gammalt skafferi. Ventilationskanalen går från fasaden via väggen/taket till tidigare skafferiet.

Ventilationskanalen skall bort men det har visat sig vara svårare än vad jag trodde och jag misstänker även att det kan vara av eternit.

Som ni ser på bilderna så verkar det vara ett lager gips runt hela kanalen även de sidor som är mot taket och väggen. Det är inte vanliga gipsskivor då det inte är något papper och gipset verkar vara satt direkt på kanalen. Innanför gipset finns en gråaktig kanal som även verkar innehålla något brunt som liknar snöre eller någon väv, Är detta vanligt för eternit/asbest? Kanalen i sig låter väldigt ihålig.

Tanken är att ta ner kanalen så hel som möjligt men då det sitter riktigt hårt i tak och vägg tror jag det kan bli svårt. Hur hade ni gått tillväga? Köra borrhammare med mejsel runt tak och väggar? Slå sönder allt med en handslägga?

Jag har tänkt skicka in ett prov för analys men oavsett svar så kommer jag använda samma skydds åtgärder, dvs. plasta av, vattna med en blomspruta, våttorka. halvmask med p3-filter, skyddsglasögon och skyddskläder.

- Lägenhetshus byggt på 50-talet
- Ventilationskanal till gammalt skafferi
- Totallängd med böj ca. 2 meter
- Gråaktigt med brun "vävnad"
- Låter väldigt ihåligt
- Gips eller annat vitt bruk runt hela kanalen (dvs. alla fyra sidor).

Önskar få svar på:
- Vad tror ni det är för material?
- Hur hade ni tagit ner kanalen?

Tack på förhand!
 
  • Slitet väggområde med flagande vit färg och exponerad underliggande yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en sprucken vägg med en delvis bortfallen spackling eller täckning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucken vägg med spackel och synligt reparationsförsök, behöver ytterligare arbete och målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete, väggspackling, plastskydd, tejp, byggdamm, otillräcklig belysning, grovarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn i rum under renovering visar spackel, betongstruktur och genomskinlig plastskyddande tejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten vägg med sprickor och flagande färg i hörnet av ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en spricka i en betongvägg med fragmenterade ytor och avflagnad färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett rum med spruckna väggar och tak, täckt fönster, renoveringsbehov, sannolikt vattenskador, reparationsförsök med tejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Om det är en bostadsrätt kan du inte bara ritat ut kanalen.
 
Det är inte eternit. Utan en cementbaserad skiva armerad med snöre (hade samma i min villa från 50 talet) Ofarlig att riva, men du ska givetvis ha munskydd/ mask för dammets skull.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Om det är en bostadsrätt kan du inte bara ritat ut kanalen.
Hej, väl medveten om det och har godkänt av styrelsen!
 
Isakare Isakare skrev:
Det är inte eternit. Utan en cementbaserad skiva armerad med snöre (hade samma i min villa från 50 talet) Ofarlig att riva, men du ska givetvis ha munskydd/ mask för dammets skull.
Hej, tack för ditt svar uppskattar det verkligen! Det känns bättre!
 
Den där är så stor utvändigt så den kan innehålla ett inre rör av eternit,
ibland gjorde man så för att de inte ska konensera på utsidan. samt få slät utsida med raka hörn.
hur ser röret ut i öppningen? om du tar bort eventuell ventil så kan du se om det är ett innre rör...
 
Ja, det ser ut som att man har putsat utanpå för att få det snyggt. Den bruna väven är väl nån sorts armering.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.