Hus: modell 1923, mansardtak, ca 120 m2, murstock med 9(!) kanaler. Varav 3 används: kamin, köksfläkt och WC fläkt.

Tänkte utnyttja det naturliga draget uppåt i murstocken (ja den värms ju av huset) och dra ut ytterligare en imkanal.
Någon som har tips på/erfarenheter hur man hittar lediga kanaler. I såfall drar jag upp rör till vinden och tar upp ett hål i murstocken där.

MVH
 
Kan låta banalt men när jag ska leta upp nån bra kanal, brukar jag lura upp min kompis på taket , sen får han helt sonika vråla allt han orkar rätt ner i en kanal.
Brukar höras riktigt tydligt nere i huset var den kanalen mynnar ut.

Annars kan man ju filma kanalerna, utrustning finns att hyra( tex på ahlsells.)
Men det kostar ju en slant. Kan dock rekomenderas om man är osäker på om kanalen har rasat samman med någon annan.
 
Använd en vanlig digitalkamera för att leta kanaler.
 
C
Får man verkligen ha imkanaler i en murad skorsten? ;)
 
Visst så länge det handlar om en passiv imkanal. Ett knep är att släppa ned ett snöre med nått "sänke", när den når den avsedda platsen så ser man om det är en im-eller rökkanal.
Hur djup/lång skorsten handlar det om? 6-7 meter?
 
Den är totalt ca 10 från källargrund till nock.

Imkanal betyder väl kanal för ånga och os, dvs köksfläkt så det menade jag egentligen inte utan en vanlig frånluftskanal. Och att koppla köksfläkt till murad skorsten; det måste vara den allra vanligaste lösningen i äldre hus.

Ang. min fråga så struntade jag i ytterligare (från) luftskanaler, får räcka med de jag har. ( 2 + Wc fläkt på övre plan)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.