Hej

Till sommaren ska jag sätta in en paxfläkt eller liknande i stugan där jag nu satt en duschkabin. Det är en timmerstuga och för att slippa gå genom taket tänker jag låta fläkten sitta på väggen istället och skicka luften rakt ut. Den enda enkla modellen är att låta den sitta på den västliga väggen men den är också mest utsatt för väder och vind så i hårt väder kommer det att blåsa mot denna ventil och vintertid kommer det att bli en del snödrev mot just den väggen. Iden är att ta upp ett hål på 100mm och dra igenom en kanal som på ytterväggen får ett kallrasskydd så att detta är stängt när fläkten inte går och att sedan sätta någon slags ventilationshuv över detta.

Har googlat en del men det verkar inte finnas någon färdig lösning. De kanaler jag hittat med självstängande spjäll/kallrasskydd är i plast och det går väl an men då måste man ändå hitta någon passande huv i metall så att det klarar utomhusklimatet utan att spricka sönder av UV-ljus och annat? Har någon ett tips på om det finns andra bättre lösningar för detta eller blir det till att besöka plåtslagaren :)

En extrafråga? Finns det stänksäkra fläktelement att köpa och i så fall var? Inbillar mig att ett sådant är bättre då jag inte alltid kommer att ha rummet uppvärmt utan vill kunna slå på detta om det behövs och jag gissar att ett fläktelement gör att luften rörs om lite mer så att saker torkar snabbare. (det är ett litet rum på knappt 4 kvadratmeter)
 
Tackar. Inte billigt men det kanske det är värt
 
fläkten bör alltid gå.Gärna i olika hastigheter- men alltid, så ett backspjäll behövs inte.
 
I moderna täta hus bör/ska det finnas en mekanisk ventilation som kontinuerligt är i drift.
I en timmerstuga lär det inte behövas.
 
I och med att jag bara sätter igång strömmen när jag är där så kan jag inte låta fläkten gå hela tiden. Det enda jag vill åstadkomma med fläkten är att få ut fukten när man duschat. I övrigt är det gott om självdrag i stugan
 
Kallrasskyddet i form av plastvingar brukar väl sitta precis vid fläkten. Kan ej se hur UV-strålningen då skulle påverka plasten.
 
E etompau skrev:
Kallrasskyddet i form av plastvingar brukar väl sitta precis vid fläkten. Kan ej se hur UV-strålningen då skulle påverka plasten.
Om dessa rymdes i själva kanalen så vore det inga problem med de jag tittat på består av ett plaströr där den ände som sitter på insidan ansluts mot fläkten och den delen som går genom väggen avslutas med själva spjället så då sitter det på utsidan. Men efter era tips har jag nu kollat lite mer och det verkar ju finnas kallrasskydd som ryms i själva röret så det kanske löser sig ändå
 
Jag kollade snabbt på Pax:s fläktar och där sitter kallrasvingarna direkt i fläkthuset.
Vid luftdrag så viker vingarna sig för luftströmmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.