Vi har en biyta via köket där vi har tvätt o torktumlare, bad, allrum o kontor. Det finns INGA ventilationshål ut någonstans. Så när maskinerna är igång luktar det eller blir väldigt varmt o fuktigt. I gången där tvätt o torktumlare står så är det tegelfasad o 30 cm tjock vägg. Hur gör jag ett hål ut på rätt sätt, samt vilken typ av ventilationsteknik. Med fuktsensor etc?

I övriga 2 rum, funkar bara hål rakt ut med galler? Risk för att mycket kyla kommer in vintertid?

Tacksam för hjälp! :)
 
Hålet är ju helt beroende på typ av ventilation som skall sättas där, det vanligaste idag är ju att rören är runda så ett hål i rätt storlek från början är ju det smidigaste. Om du inte kan få tag på en "diamantborr" eller liknande för att kunna borra upp hålet direkt så får du sälert plocka ut tillräckligt med tegelstenar för att sedan gjuta upp sidorna till rätt storlek för röret.
Passande fläktar är ju antingen fuktstyrda eller sådana som du kan ställa med permanent drift (på exempelvis lågt varv för att hålla igång kontinuerlig cirkulation.

Gällande fråga två, om de två andra rummen så är det väl enklast att sätta ventiler som är ställbara för hur mycket luft som skall komma IN. För det är ju så att man plockar ju oftast IN luft i sovrum, vardagsrum mm och släpper UT luft via skorsten, badrum samt kök.


Allt detta är bara hur jag själv skulle tänkt i samma situation, det behöver inte vara korrekt information och därför rekommenderar jag att du kontrollerar det med andra på forumet alternativt någon inom branschen.
 
Ventilation in innebär oftast kyla på vintern, inte mycket att göra åt ;) för nån ventilation måste man ju ha inte minst i bad och tvättstuga.

Jag skulle göra som "hanssonrickard" sätta fläktar i bad och tvättstuga, kontinuerlig drift som kan stängas av lr ökas efter behov, se till att dörrarna till de rummen kan ta in luft i nederkant.
I allrum och kontor tar Du upp ventiler som suger in luft som sen sugs ut ur de andra rummen.
En tegelvägg kan man ta upp hål med en vanlig borrhammare, det skulle jag använda förmodligen. Alternativt så hyr jag en diamantborr över helgen, det är naturligtvis smidigast, bara att köra igenom ventilationsröret sen.
 
Tack för svar.

Finns det alltså så djupa cirkelborrar som klarar djupet av en tegelsten? Aja, får väl handknacka ur resten med kilverktyg el nått. :)

Kommer nog iaf skaffa 1 mekanisk som då troligen står på dygnet runt. Hoppas den låter nära noll dock o inte drar mycket ström.
Resten självventilerande.
 
Själv är jag en trogen anhängare av Intellivent. Lite dyrare, mycket snyggare - all styrning, sensorer mm inbyggd från början. Jag säljer dem inte, men gillar dem skarpt! ☺️
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.