Hej,

Köpt ett kök från Epoq som jag håller på att montera för tillfället.
Fick med två stycken ventilationsgaller som säljaren lade till. Frågan är, behöver jag dessa?
Ett skall sitta i passbiten över kylen enligt säljaren. Men överskåpet jag har över kylen har en "ventilationskanal" bakom skåpet. Kommer inte ha något ovanför överskåpet, ingen sockel eller liknande.
Över ugnen förstod jag att man inte behövde ha något galler i passbiten.

Så vart skall det sista gallret sitta? i sockeln under ugnsskåpet?
Eller under diskmaskinen?

Till vänster i bild kommer en passbit på cirka 5cm, men lämnar som sagt det fritt ovanför högskåpet och överskåp!

Photo 2013-11-28 06 54 10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Insidan av överskåp, här ser man "kanalen".
Photo 2013-11-28 06 55 41.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För kyl/frys brukar man ha tilluft under och ovan, för ugn är de flesta modeller så att de drar in luft under luckan och ventilerar ut på ovansidan.
I ditt fall då eftersom kyl/frys står på golvet så ska det räcka med galler ovanför kyl/frys samt ovanför ugn.
Vill du lämna öppet går ju det naturligtvis bra också.
Jag har alltid köpt en perforerad aluminiumplåt istället som jag kapar till och täcker hela hålet... Blir snyggare och smälter bättre ihop med rostfria vitvaror tycker jag... :)
erez.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Carlitoss och 1 till
  • Laddar…
Tror inte jag förklarade tydligt nog.
Behöver jag verkligen ett galler över huvud taget, över just kylen?
Om du tittar på bilden med överskåpet så ser du att det är öppet både nere och uppe, de sista 10cm av skåpet.
Precis som högskåpet med ugnen där baksidorna sitter 10cm in, och lämnar en luftspalt.

Eftersom jag inte kommer ha något ovanför överskåpet, så kan luften strömma ut här. Behövs då detta galler över huvud taget, eller räcker det med en passbit?

Vart skall det enda gallret vara?
 
  • Gilla
Johana1990
  • Laddar…
Troligen inte, nej. Dock brukar kanalen i överskåp inte vara så stor så det kan bli ett begränsat luftflöde. Varm luft stiger alltid uppåt så den kommer ju ut och den enda skillnaden är att kylen/frysen kommer att arbeta lite mindre effektivt som den har för varmt.
 
Har du ingen takanslutning som stoppar över skåpen behövs inte heller några ventilationsgaller för att få ut varmluften om där är tillräckligt stor luftspalt bakom skåpen.

Kontrollera alltid dina vitvarors installationsanvisningar för vad som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.