Jag skulle montera ventilationsgaller över kyl och frys, men blir inte nöjd med det. Om man som jag är lång så ser man alldeles för bra "genom" gallret och får då det tveksamma nöjet att beundra stickproppar, diverse monteringsdetaljer för överskåpet samt en bit otapetserad vägg.

Alternativ jag funderar på:
- Hitta ett annat galler. Tyvärr verkar de flesta ha någon vinkel där man ser alldeles för mycket.
- Snygga till det som finns där innanför. (Tapet/färg + akryltätning + färg.) Men det känns fel att lägga möda på att snygga till något jag helst vill slippa se.
- Montera något på insidan av gallret. Jag funderade på vitt högtalartyg, men efter att ha provblåst så tror jag nog att det blir för mycket luftmotstånd. Alternativt skulle man kunna sätta ett annat galler innanför med ribborna åt andra hållet, men då gäller det att hitta ett med passande mått bra placerade ribbor. (Det skulle ju gå att svetsa till något själv också om man hittar lämpliga ribbor, typ långa remsor 15 mm bred och 2 mm tjock plåt. Att skära till själv ur en större plåt känns lite omständigt.)
- Sätta dit en täckfront eller täckt "dummygaller" och fixa ventilation ovan överskåpen istället. (Det finns ca en dm kvar upp till tak som ska byggas igen.) Kan säkert bli snyggt och bra med lite ansträngning, men känns som onödigt jobb när jag egentligen är nöjd med ett vanligt galler. (I så fall borde man ju tänkt på det från början och skippat mellanrummet mellan kyl och överskåp.)

Hur skulle ni tänka?
 
Redigerat:
BirgitS
Går det att ändra belysningen i köket på något sätt så att utrymmet bakom gallret inte blir upplyst?
Har man bara belysning i taket brukar det inte lysa så långt in att det går att se ända in till väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.