Tjena!

Med risk för att låta som en total nybörjare så måste jag trots detta ta och ställa en säkerligen ganska enkel fråga.

Vi har ett flertal (tre i bara vardagsrum & hall) av dessa ventilationsuttag. När jag tar av täcklocket så drar det ganska kall luft.

Är det OK/bra att stänga igen dessa så mycket som möjligt nu när det börjar bli kallare för att spara på värme? Vad kallas detta ventilationssystem? Helt nybliven husägare och vill försöka lära mig alla delar av huset även om det lär ta sin tid…
 
  • Ventilationsgaller för inomhusbruk monterat på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsgaller med rund svart designmotiv monterat på vägg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej du ska inte stänga dessa eller röra inställningen.
Ventilerna är injusterade efter rummens storlek för att rätt mängd ska omsättas.
 
L Länsmar skrev:
Med risk för att låta som en total nybörjare så måste jag trots detta ta och ställa en säkerligen ganska enkel fråga.

Vi har ett flertal (tre i bara vardagsrum & hall) av dessa ventilationsuttag. När jag tar av täcklocket så drar det ganska kall luft.

Är det OK/bra att stänga igen dessa så mycket som möjligt nu när det börjar bli kallare för att spara på värme? Vad kallas detta ventilationssystem? Helt nybliven husägare och vill försöka lära mig alla delar av huset även om det lär ta sin tid…
Det är bara att dra ned dem. Ingen fara det är friskluftsventiler och drar du igen för mycket så hörs det. Nu gissar jag men har du en frånluftsfläkt som suger ut x liter så måste det komma in x liter och det kommer det att göra även om du drar ned dem. Kanske kommer det börja suga mer på andra ställen eller genom glipor i ytterdörr och fönster också.
Har du ingen fläkt men en oljepanna så är det samma sak fast mindre risk för att det börjar dra på fler ställen.
 
L Länsmar skrev:
Tjena!

Med risk för att låta som en total nybörjare så måste jag trots detta ta och ställa en säkerligen ganska enkel fråga.

Vi har ett flertal (tre i bara vardagsrum & hall) av dessa ventilationsuttag. När jag tar av täcklocket så drar det ganska kall luft.

Är det OK/bra att stänga igen dessa så mycket som möjligt nu när det börjar bli kallare för att spara på värme? Vad kallas detta ventilationssystem? Helt nybliven husägare och vill försöka lära mig alla delar av huset även om det lär ta sin tid…
Dessa ventiler kallas friskluftsventiler eller uteluftsventiler, ser ut som en Fresh TL98. Gissningsvis har du en central frånluftsfläkt eller en frånluftsvärmepump som drar ut luft från badrum, kök, WC, tvättstuga etc.

Frånluftssystemet drar ut en viss mängd luft som sedan behöver tas in i huset genom dessa ventiler, denna luftmängd är tämligen konstant om du inte gör några justeringar på fläkt/värmepump. Om du minskar öppningen på dessa ventiler så förändrar du enbart förhållandet mellan ventilerna, dvs hur mycket luft som dras in i respektive ventil, men totalmängden in i huset förblir konstant.
 
  • Gilla
tunellm
  • Laddar…
Tack så hjärtligt för svaren!
Vi har som ni skrev en frånluftsvärmepump installerad, men nu förstår jag syftet med ventilationen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.