T
Hej.

Har ett funkishus från 30-talet med platt tak som står intill Essingeleden där luften är urskitig. Tidigare tilluftsventiler är igensatta och jag behöver nu fixa till detta (frånluftsventilerna är dock helt ok). Jag är inte pigg på att sätta nya ventiler under fönstren p.g.a detta problem med alla avgaser och sot. Läste i en artikel att man provat att ta in friskluft genom att nyttja ventilationen i undertaket där man då tagit bort det rör som sitter ovan taket och som ska ventilera innertaket och istället satt en fläkt i kombination med ett filter som pumpar in friskluften in i huset på detta sätt via rör.

Mitt innertak är tilläggsisolerat på 80-talet med Rockwool där man då tog bort gammalt sågspån och lämnade en luftspalt.

Kan detta fungera, vilka bieffekter kan man råka ut för.
Om detta inte är bra, vad är bästa ställe att montera ett stort friskluftsintag om jag använder fläkt och om jag måste använda taket, vad är då bästa placering där med tanke på skorstenar och avloppsluftningar.
 
Varför inte sätta in en värmeväxlare på en gång, så du får en bra möjlighet att byta filer med jämna mellanrum och dessutom spara in en del av uppvärmingskostnaden.
 
T
Jag har varit inne på FTX-idén, problemet är det platta taket som bara är runt 70cm i höjd invid skorstenen.
Skorsten själv har 12 kanaler så jag har letat efter aggregat som går att sätta på skorstenen direkt, utan någon framgån.
 
Finns en del friskluftsventiler för montage "bakom" radiator med filter i.
Om jag inte minns fel finns det till och med någon variant med kolfilter + F7 filter (för allergiker). Kostar lite mer, men kan vara värt det när man bor i ett hårt trafikerat område.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.