Jag planerar att bygga ett hus där en stor del av huset kommer att ha ryggåstak och volymen blir därför ganska stor i förhållande till ytan.

Nu är frågan, ska man gå efter volymen eller ytan när man räknar på vilket flöde man behöver totalt i ventilationssystemet? Jag menar, det finns riktlinjer om att man ska byta ut all luft på si och så lång tid och att man bör ha si och så många liter per sekund i sovrum osv, men jag tänker samtidigt att om volymen kommer av att man har stor takhöjd, så är det ändå "bonusvolym" och luften blir inte "gammal" fortare bara för att det är högre till tak. Jag borde därför inte behöva ha ett större flöde än om jag har lägre takhöjd - eller?

Med mitt resonemang skulle alltså ytan vara det som avgöra, eller att man räknar om flödessiffrorna från myndigheterna med en faktor beroende av t.ex. genomsnittstakhöjden.

Hur tänker ni?
 
Normalt räknar man luftflödet på golvytan, man får inte in mer folk eller får mer verksamhet för att det är högre i tak.
Större rumsvolym ger precis som du tänker mer luft som skall bli dålig/gammal.
Vill man vara lite avancerad kan man göra någon form av forceringsmöjlighet i rummet med högt till tak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.