Hej!

Tänkte få lite återkoppling på mitt förslag på ventilation. Tänkte förbereda för FTX då jag har vinden rensad från sågspån och en tillbyggnad som inte är isolerad än. Ventilationen måste vara färdigdragen i veckan innan isoleringen sprutas.
Huset värms med bergvärme och efter ombyggnad kommer stora delar av huset ha golvvärme.
Målet är att få en tyst installation.

Ritning av hus med markerade ventilationsstammar, ljuddämpare och FTX-system för effektiv, tyst ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



På tilluftssidan tänkte jag satsa på en 160-stam med avgrenare på 125mm till tilluftsdonen. Där tänkte jag ha en fast ljuddämpare 125x600 som ligger innan en 90-graders böj och sedan tilluftsdon. Vet att många bygger in flexibla ljuddämpare men jag känner att de fasta ger en mer permanent lösning eftersom vissa av ljuddämparna kommer att byggas in helt.

Frånluftssidan har jag inte lagt lika mycket krut på då rummen inte blir lika känsliga för ljudstörningar. 125-stam med en ljuddämpare innan FTX-aggregatet.
Huset är ca 150 m2 och totalt flöde ligger nånstans under 200 m3/h.

Är det dumt att avsluta tilluftsstammen i ett "T"? Är det bättre att göra avgreningar som i vardagsrum/matrum?
Kommer mitt system bli tyst?
Vad har jag missat...?
Tacksam för hjälp!
 
  • 3D-modell av husplan med fördragna ventilationskanaler och ljuddämpare markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
5 tilluftsdon ger ca 10l/s i varje.
Är det en rimlig mängd utan att få ljudstörningar?
 
Nu ser ju visserligen mitt system lite annorlunda ut. Men vi har 14l/s vid normalflöde ur ett Ø160 tilluftsdon i sovrummet för två personer. Det är det som har enskilt störst flöde ur minsta tilluftsdonet. Det är helt ljudlöst för våra öron. Vi har då en flex dämpare till varje tilluftsdon på stammen samt en stor fast dämpare och en flex dämpare direkt vid aggregatet.
Jag har ingen utbildning alls i ventilations system. Men har svårt att se någon större nackdel att avsluta med ett T så som du ritat, mer än att det eventuellt skulle kunna ställa till det vid rensning / städning av systemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.