Håller på att projektera ett nybygge och har nu stött på ett ventilationsproblem. Hur kan man dra ventilationsrör genom ett ryggåstak?

Känns inte som någon bra idé att borra hål i takstolarna (som skall utgöras av lättreglar, typ Masonite-Beams). Dels påverkas bärigheten, dels försvåras lösullsisoleringen avsevärt.

Misstänker att jag inte är första person som behöver dra FTX ventilation i ett hus som saknar ”vanlig” kallvind, men hittar inte någon information. Har någon några tips/lösningar eller idéer kring ventilationsdragning är jag tacksam.

/Krister
 
Du ska alltså ha samma vinkel på yttertak som innertak? Annars kanske det finns utrymme att dra vinkelrätt mot takstolarna när man använder saxtakstolar...?
 
Ja, tanken var samma vinkel på ytter- som innertak. Masonite takstolen tilltalar mig då isolervärdet borde blir bättre än traditionell saxtakstol byggd i 45mm virke. Men löser saxtakstolen mina problem får jag väl börja tänka om...skall studera dessa närmare.
 
Vi har ryggåstak och FTX och rören är dragna som på resten av huset, ovanpå takstolarna.

Vi har saxtakstolar och ~55-65cm lösull även i ryggåstaket.
 
OK, då blir det att börja titta på saxtakstolar. Tack för hjälpen.
 
Jag ställde en fråga i en annan del av forumet angående detta. dock var ventilationen inte med i frågeställningen. Däremot lika vinkel i en saxtakstol...

Se här
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.