Hej,
Jag bygger ett hus med 3 graders tak med följande lager ut-->in:
- ytpapp
- underlagspapp
- råspont
- luftspalt 45 mm
- vindskydd
- isolering etc.

Kan du snälla dela en exempelritning på ett ventilationsbeslag/huv. Hur ska den korrekt anslutas till ventilationsröret och alla dessa lager? Hur ordnar man vindskyddet korrekt?

Stort tack på förhand :)
 
Rickard.
Handritad skiss av spirorörsinstallation genom ett papptak med markerade delar som plåthuv och plywood.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är ungefär hur man brukar göra när ett eller flera spirorör ska ut. Plåthuven kan se ut på tusen olika sätt men grunden är ofta densamma på papptak.

Jag skulle säga att det räcker med att man är noggrann när man skär upp hålet i vindskyddet men man kan ju om man vill använda en ”rörkrage” och tejp eller bara tejp.
 
  • Gilla
nra
  • Laddar…
Tack Rickard!
Jag tänkte att plywoodlådan ska gå ända ner i isolering. Jag förstår nu (y)
 
Rickard.
N nra skrev:
Tack Rickard!
Jag tänkte att plywoodlådan ska gå ända ner i isolering. Jag förstår nu (y)
Det behöver den verkligen inte, lådan behöver normalt inte ens gå igenom råsponten utan man kan bara såga upp ett hål för rör+ev isolering och ställa lådan ovanpå.

Undantag är om det är rökkanal eller imkanal när det finns andra brandskyddsregler att följa som jag inte riktigt kan.
 
Redigerat:
  • Gilla
nra
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Det behöver den verkligen inte, lådan behöver normalt inte ens gå igenom råsponten utan man kan bara såga upp ett hål för rör+ev isolering och ställa lådan ovanpå.

Undantag är om det är rökkanal eller imkanal när det finns andra brandskyddsregler att följa som jag inte riktigt kan.
Tack (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.