Hej

När vi flyttade in i vårt nya hus förra året fick jag instruktion av tidigare ägare att jag bara behöver byta förfilter till ftx ventilationsaggregat två gånger varje år.
Idag såg jag instruktion på värmvxalern att lägga det i vatten i tre timmar och skölja.
Det verkar vara av paper (kanske plast).

Så mina frågor är:
- Är den fyrkantiga delen, värmeväxlaren?
- Ska man verkligen lägga det i vatten i tre timmar?
- Sen läste jag någonstan att man ska bytta värmvxalern efter fem år, behövs det?
- Vilken förfilter ska man använda. Går att anväda fin filter (typ M5)?

Riktiga nybörjarfrågor :sweat: men man måste börja någonstans.

Tack på förhand.
 
  • Ventilationsaggregat på vindsutrymme med öppet förfilter och verktyg på ovansidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsaggregat märkt med "VVX 250 KANALFLAKT INC" placerad på en vind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En smutsig värmväxlare till ventilationsaggregat med instruktionsdekal och synligt damm och fiber.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En smutsig värmeväxlare från ett FTX-ventilationsaggregat märkt "VVX 250" med en anvisningsetikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F FiskenMk skrev:
Hej

När vi flyttade in i vårt nya hus förra året fick jag instruktion av tidigare ägare att jag bara behöver byta förfilter till ftx ventilationsaggregat två gånger varje år.
Idag såg jag instruktion på värmvxalern att lägga det i vatten i tre timmar och skölja.
Det verkar vara av paper (kanske plast).

Så mina frågor är:
- Är den fyrkantiga delen, värmeväxlaren?
- Ska man verkligen lägga det i vatten i tre timmar?
- Sen läste jag någonstan att man ska bytta värmvxalern efter fem år, behövs det?
- Vilken förfilter ska man använda. Går att anväda fin filter (typ M5)?

Riktiga nybörjarfrågor :sweat: men man måste börja någonstans.

Tack på förhand.
Hej..

Vi har samma produkt installerat i vårt hus. Hittar inget på nätet om detta system.

Vad vet du om det? Har du Systemair värmare också?



F FiskenMk skrev:
Hej

När vi flyttade in i vårt nya hus förra året fick jag instruktion av tidigare ägare att jag bara behöver byta förfilter till ftx ventilationsaggregat två gånger varje år.
Idag såg jag instruktion på värmvxalern att lägga det i vatten i tre timmar och skölja.
Det verkar vara av paper (kanske plast).

Så mina frågor är:
- Är den fyrkantiga delen, värmeväxlaren?
- Ska man verkligen lägga det i vatten i tre timmar?
- Sen läste jag någonstan att man ska bytta värmvxalern efter fem år, behövs det?
- Vilken förfilter ska man använda. Går att anväda fin filte

Tack på förhand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.