Hej bor i en etta där jag tänkte fixa ventilationen i, då jag har kök och sovrum i samma rum. finns i nuläget en till luft och endast en frånluft (i badrummet). Har en kolfilterfläkt och tänkte att jag kanske borde ha en frånluft i rummet också? Min tanke var att dra ett ventilationsrör över badrumstaket (taket är nedsänkt) och sedan skarva ihop med ventilationen från badrummet och sedan borra ett hål i väggen.
Någon som är duktig på det här som kan säga om man får göra så osv? Är ganska bra sug från ventilationen i badrummet för övrigt.
 
Redigerat:
Jag hade pratat med hyresvärden/styrelsen först. Be eller hyresrätt? Eller privat?
 
vi hade en ovk här i somras, då ventilations killen sa att jag var tvungen att åtgärda felet tills nästa besiktning och att han skulle meddela föreningen som sedan skulle meddela mig om exakt vad som skulle göras. Sedan hör jag inget från föreningen, så när jag kontaktar de ca 4 månader senare så säger de att min lägenhet inte finns med på listan :S har frågade de två gånger dessutom.
 
Vad är det som inte är godkänt då?
 
Om du sätter frånluft (imkanal) från kokskåpet (köket) och kopplar ihop det med resten av ventilationssystemet så måste alla ventilationskanaler (även i grannlägenheterna) som är sammankopplade på något sätt brandskyddsisoleras. Och det är den som gör ändringen som ska säkerställa att det blir gjort.

All ventilation tillhör normalt fastighetsägarens ansvarsområde. Normalt så får inte en brf-lägenhetsinnehavare göra någon ändring i ventilationen, man får tex inte ändra (till-/)frånluftsdonens inställningar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.