Hejsan! Kanske är det här inte rätt forum men jag testar!

har precis flyttat in i ett sekelskifteshus, ett lägenhetshus och vi bor högst upp.

Köket är från 2005 ok i bra skick men det TJUTER om ventilationen. Alltså kan knappt vara där inne.

vad är det som är fel? Är lägenheten för tät? Det är nyligen bytt fönster från gamla fina till väldigt täta moderna. Kan jag reglera ventilationen på dom för att få det att låta mindre? Knöla in nåt i själva fläkten? håller jag handen för är det ett rejält drag.

Hjälp blir galen på detta.
 
Damm/Smuts i ventilen/frånluftsdonet kan få det att vissla/tjuta. Prova rengöra hålet där luften sugs in/ut.
 
Om där är ett kraftigt luftdrag i ventilen så kommer det in luft någonstans i lägenheten.
Ta en bild på ventilen som "låter" för fler kommentarer.
 
Börja med att göra rent och kontrollera din egen ventilation, både utgående och inkommande. Det har troligen ingen eller mycket liten effekt, om det inte visar sig att dina tilluftsventiler är igensatta, något som är mycket vanligt, och då är risken stor att det visslar i köket.
Be annars om en översyns av ventilationen i hela huset. Det kan vara så att andra har satt igen sin ventilation, då suger det mer hos dig om din är i ordning. Om kanalerna rent allmänt är igensatta kommer det också att suga mer hos dig eftersom du bor högst upp, under förutsättningen att utsuget är på vinden som det oftast är.
 
Tack för svar alla!! Jag ska ta en bild i kväll! Öppnar man fönster lite lite i samma rum blir det ett EXTREMT sug, alltså ett verkligen ett påtagligt korsdrag.

kan det vara så att in-luften i hela lägenheten behöver regleras? Kan det liksom levla ut sugen?

Skall även sägas att det finns en igensatt öppen spis i lägenheten, samt de nya fönsterna. Gissar att detta är lägenhetens enda ut-ventil?

utsäkta mina hitte-på termer. Har verkligen Noll koll på ventilation.
 
Har det bytts fönster i alla lägenheter?
Risken är att det inte finns någon friskluft in i någon lägenhet då, resultat blir att när man öppnar ett fönster så blir det enda intaget i huset och nästan allt luftflöde blir där.
 
Utventil (frånluftsventilation) ska du ha i kök och badrum. Inventil (tilluftsventilation) ska du ha i vardagsrummet och varje sovrum. Att det blir extremt korsdrag när du öppnar ett fönster tyder på att tilluften är satt ur spel. Kanske hade de gamla fönstren inbyggda ventiler eller var så dragiga att det inte behövdes?

Min dotter har spaltventiler i överkanten av fönstren. Men förra veckan kom de och satte upp nya som på bilden. Gamla väggventiler är oftare av typen tallriksventil. Min gissning är att de kanske får nya fönster snart också.
83020884_3050371861653776_9013915557094752256_n.jpg
 
tack för svar!
Ja, hela huset har bytt fönster, från original sekelskifte till moderna, så det var nog extremt mycket in-luft från dem innan.

det sitter in-ventiler ovanför de flesta fönster. kanske är de stängda? ska jag testa att öppna?

lägenheten är är format som ett T, och köket ligger liksom lite off, kanske får det inte tillräckligt mycket luft från övrig lägenhet?
Man har någon gång byggt om, och byggt för gamla skafferier osv, så gissar att luft tillförseln kanske är lite strypt.


alltså det låter som att vi har en dataserver i köket...
 
Finns det bara ett frånluftsdon i hela lägenheten? Hur stor är lägenheten? Har det gjort någon ventilationsbesiktning efter fönsterbytet?
 
jag vet faktiskt inte. flyttade in häromdagen.
lägenheten är 78 kvm. badrummet har inget fönster, men nyrenoverat 2017 så antar att det finns dräglig ventilation, men ska hem och kolla efter det!
 
Gamla skafferier brukar ha tilluft för att få in kall luft, men annars ska kök inte ha tilluft.

Så ja, kolla om ventilerna ovanför fönstren är stängda. De ska vanligt bara stängas när det är riktigt kallt eller när de varnar om det på radion pga gasutsläpp eller brandrök. Vid sådana tillfällen ska även frånluftsfläkten stängas av i huset, helst ska det finnas ett nödstopp för det någon stans.

Hjälper det inte är det dags att kolla med fastighetsskötaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.