Tjena,

Ventilationen jag har för köksfläkten är som i "1". Jag märker dock att den susar betydligt lägre om jag lutar den uppåt enligt "2"

Vad innebär det egentligen? Mindre ljud är väl bättre för öronen, men mer "oljud" är bättre för ventilationen...?

Bör jag byta ut delen som är mot väggen mot en som sitter fast ordentligt?

Behöver jag skruva fast de nya delarna? de sitter ju ganska stabilt tycker jag med gummigrejerna på insidan


Tacksam för hjälp,

maestroz
 
  • Två bilder av en köksfläkts ventilationsrör i två positioner, den övre visar ett horisontellt löp och den undre lutandes uppåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två bilder visar en köksfläktventilation som är fastsatt vågrätt i "1" och lutad uppåt i "2", skildrar ljud- och monteringsfrågor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggstosen är lite böjd i änden mot väggen.
Jag hade börjat med att ta bort befintliga väggstosen och kollat hur det ser ut i väggen.

Frågan är om det är cirkulär eller rektangulär kanal i väggen.

Med rektangulär kanal så skulle jag nog montera följande, https://ventilation.se/tak-och-vaggstos-125.htm skruvad i varje hörn samt tätas.

Vid cirkulär kanal så går det att sätta T-stycket direkt i väggen.

Alla skarvar bör skruvas, tre/fyra stycken, sedan kan det vara bra att staga upp böjen i väggen eller taket.
 
Tack för svaret.

Jag har nu köpt en väggstos, hur monterar jag den bäst mot väggen (betong), de fyra färdigborrade hålen är väldigt små.

Jag har även en ventilationsslang (se bild) som ska monteras. Behöver jag ens t-röret? Kan jag koppla slangen direkt till väggstosen med nån typ av klämma?
 
  • Flexibel silverfärgad ventilationsslang mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur blir det med överskåp etc?
Kommer vägganslutningen vara lättillgänglig?
När kanalen har kommit in i väggen, hur går den då? Fortsätter rakt fram? Viker av åt sidan? Viker av uppåt?

T-röret med renslock behövs för att kunna inspektera/rengöra imkanalen om man inte kan ta bort flexslangen från kanalen.
 
Såhär har jag tänkt mig. Elen tas från taket.

Avståndet på den tomma ytan är 102cm, så jag kommer att ha flera skåp för att täcka ytan (20 + 60 + 20)
 
  • Elledning hängande från taklampa över en renoveringsklar vägg med avmätt avstånd och uttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schablonbild av köksdesign med eldragning från tak, tom yta mellan skåp och köksfläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom du har rund kanal i väggen så gäller det att kolla upp vilken diameter kanalen har å fixa rätt delar å trycka i nippeln i väggkanalen.

Är det en mjuk eller skarp böj på kanalen i väggen?

Ta närbild på kanalen i väggen.

Om du ska ha ett skåp mellan fläktskåpet och väggen så lär du behöva ett T-stycke med renslock, främst om det är en skarp böj på kanalen i väggen.

Jag misstänker att det är en skarp böj på kanalen i väggen.
 
Röret är 9.7cm i diameter (om jag lyckas rensa bort massa svart skit inuti) och har en skarp böj uppåt
 
  • Mätning av ett rör med skarp böj med skjutmått som visar diameter, omgivet av slitage och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är du kvar där Demmpa? :seenoevil:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.