skulle behöva lite tips på ventilation till bastun som ligger angränsande till badrummet.
Bastun är ca 1,7x1,6.

Badrum och bastu skall renoveras så jag tänkte att det kunde vara bra o fixa till ventilationen med en gång.

I nuläge är det ett elaggragat som ev skall bytas ut mot ett vedeldat men ventilationen borde väl vara den samma?

Ventilationen idag - tillluft tages utifrån under aggreagat och frånluft tas ut ovan lav och skickas ut i det fria samt ett frånluftsdon i taket som går till den mekaniska vent.(FTX).

Känns lite som man eldar för kråkorna.

En ide var att sätta en frånluftventil mot badrummet som blir på motsatt sida ovan laven samt att ta tilluft ovan bastudörr via kanal ner under aggragat.

Läste någonstans att man kunde använda sig av mekanisk tilluft ovan aggragat samt mekanisk frånluft.

Kanske finns det någon med fler förslag.
 
Enligt min mening blir det bäst om man tar in tilluften ovanför aggregatet och frånluften lågt. Då får man ett jämnare klimat i bastun. Det förutsätter förstås mekanisk ventilation. Så har vi gjort i vår bastu, och jag är mycket nöjd med resultatet.
 
Hur dimesionerar man luft flödena?
Är tilluften på hela tiden eller stänger man av när man inte bastar?
 
Vi har på den hela tiden. Till- och frånluft är anslutna till husets FTX-system. Vill man öka ventilationen måste man alltså öka i hela huset, men jag tycker det har funkat bra. Flödena justerades in samtidigt som hela ventilationssystemet justerades. Vi har ganska lite tilluft, och mera frånluft. Som tilluftsdon satte vi ett s.k. klädkammardon, dvs ett litet ventilationsdon, ca 50 mm i diameter. Det räcker gott. Man skall ju inte ha för stort flöde i bastun. Då kan det vara svårt att få upp värmen.
 
ok det tål att fundera på huur fungerar det med mekanisk vent.om man har vedeldad ugn man skickar5 ju ut en hel del luft .
Ska man då ta uteluft till ugnen + mekanisk tilluft ovan aggregat ?
 
Har man vedeldat borde det väl funka utan mekanisk ventilation. Var frånluften tar vägen är ju givet. Det kanske till och med är bättre utan mekanisk ventilation, eftersom det lär vara svårt att balansera ventilationen, då man inte har koll på frånluften. För mig känns det spontant som att tilluft med självdrag, placerad högt borde funka bäst om man har aggregat som eldas under badet. Annars tycker jag att man får skönast bad med aggregat med tillräckligt stora stenmagasin för att möjliggöra att eldning avslutas före bad. Har man ett sådant kan man tillämpa samma lösning som vi valt.
 
du säger att du tar frånluften lågt - hur har du löst det ?
Har en frånluftsventil i taket men om jag ska ta ut den tex under laven får jag ju ett rör på väggen.
 
Vi har dragit röret i väggen. Enkelt när man bygger nytt, kanske svårare om man bygger om.
 
ja reglarna är ju bara 70mm i vägg blir ju inte mycket till kanal om det inte finns rektangulära kanaler man kan stoppa iväggen.¨'
 
Jag har inte koll på det, men jag antar att det finns rektangulära kanaler. Vi hade 95 mm reglar i en vägg (bärande vägg), så jag salade på 10 mm och fick plats med en 100 mm kanal. Man kan ju lösa frånluften genom en ordentlig springa under dörren också, och se till att rummet utanför har ordentligt frånluftsflöde.
 
ska kolla lite om det finns rektangulära kanaler att få tag på annars får jag väl knäcka till en själv.
Vad menas med sala ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.