Hej och God fortsättnig på det nya året!

Jag har ett hus på 100kvm med öppen planlösning.
Det är öppet till nock i hela huset (5 meter).
Det finns idag ingen ventilation någonstansförutom i köket där det finns det en köksfläkt, och i badrummet en PAX-fläkt
Hur bör man lösa ventilationen i huset?? Räcker det att sätta in ventiler i väggarna, och i så fall var sätter man in/utloppsventiler, högt , lågt????

//Viktor
 
Hej, skulle tro att du behöver ha ung 30l/sek luftombyte i huset. Man brukar då lägga 10liter i kök och 10liter per Wc/badrum.

Detta får du antingen med självdrag eller frånluftsfläkt.

Är det ett äldre hus som kanske har lite sämre isolerade fönster 2-glas samt något självdragskanal förutom det som du sagt?

Är det något nyare hus du har, så är en möjlighet att låta köksfläkt samt badrumsfläkten gå med en lite lägre hastighet som grundflöde för att skapa luftväxlingen.

Spaltventiler (för inkommande) ovanför fönstren är nog det bästa, större ventiler ger störande drag.

Ev. skulle man kunna testa att ha spaltventiler för inkommande vid fönstren samt att vid nock sätta ventiler för utgående luft, typ självdrag, detta skulle nog fungera, och kunde då minska behovet att ha fläktar gående hela tiden i kök och badrum, ev en lagom mix av detta skulle vara det optimala

 
Bob_the_builder
30 l/s är för lite. Husets innervolym borde bli minst 350 m3. Luften ska bytas varannan timme, vilket borde ge ett flöde på närmare 50 l/s.
 
Hej Bob, jag håller med. Jag hade ung 30l/s i mitt förra hus som var på 105kvm, men med normal takhöjd, tänkte inte på att det var öppet till nock i detta hus.
 
jag bygger nytt med samma konstruktion, dvs ryggåstak i hela huset, 110 kvm byggyta.
Jag tänkte mig frånluft från bad/tvätt och en i köket plus att jag givetvis har en köksfläkt.
För att lösa "all värme finns vid nock" så sätter jag vanliga fläktar, propeller snurra, som kommer att cirkulera luften, har erfarenhet från andra som har den typen av lösning, funkar ganska bra till en billig penning. Det finns ganska trevliga propeller snurror utan att skämma för mycket. Man bör ju göra nåt pga takhöjden.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.