Kan man på något sätt kontrollera om man har fungerande ventilation ? Jag tycker att jag har alldeles för få tilluftsventiler i min fastighet ?
Öppnar jag ett fönster/ventil så "sugs" luft in direkt om man säger så ! :surprised:

Man ska väl ha en tillluftsventil per 25 m23 har jag hört/läst.
Det har INTE jag.
Men kan man kolla vad status är i fastigheten ?

//B
 
Kan du lämna lite mer info om huset?
Är det självdrag eller finns det en frånluftsfläckt?
Är ytter dörren svår att öppna/fastsugen?
Drar det av bara hlvt i de ventiler du har?

Ett sätt att kolla om ventilationen är tillräcklig är att mäta luftfuktigheten ute och inne. Ökar fukten inne för mycket är ventilationen för dålig. Tyvärr minns jag inte siffrorna just nu (det var 4 gram men relaterat till vadå?).

Ett sätt att kolla om det finns ventilation är att mäta undertrycket i huset.
Ett annat är att hyra en "Svema" och mäta frånluften.
 
Hej
vad är en "svema" ???
Jag har nyligen bytt ut en gammal 70-tals frånluftsfläkt (takmonterad) till en ny "fungerande" fläkt från villavent.
Måste kolla så allt fungerar som det ska utan att behöva ta hem någon firma och betala dyra pengar ;).
 
Som det låter har du alldeles för stort undertryck i huset
spaltventiler är inte tillräckligt, föreslår dej att montera in
väggventier, eller ring till usv inomhusmijö Ab och ta ett snack med dom..duktiga killar 08 552 40 320 hemsidan www.usv.se
 
De flesta som jobbar med ventilation förstår vad man menar med en swema. Säger man varmtrådsanemometer så står nog rätt så många helt frågande. ;)


OBS. Lyft inte i gallret, kommer man åt trådarna förstör man i bästa fall kallibreringen. 8)
 
poiu skrev:
Är det självdrag eller finns det en frånluftsfläckt?
Är ytter dörren svår att öppna/fastsugen?
Drar det av bara hlvt i de ventiler du har?

Ett sätt att kolla om det finns ventilation är att mäta undertrycket i huset.
Ett annat är att hyra en "Svema" och mäta frånluften.
Många frågor som kräver svar ;D
Det är självdrag, men det kallas något annat eftersom jag "hjälper till" med en köksfläkt
Skorstenen används inte längre av oljepannan, bergvärme gäller. Eldar dock i någon av eldstäderna ibland. Tycker dock inte att dörrarna är svåra att öppna.
Mäta undertrycket ??? ???
Hyra en Svema ? Var ? Jag bor i Sheleftyou !
Har nästan inga tilluftsventiler på kåken, därav min fråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.