Jag och min sambo ska bygga hus i egen regi. Vi har valt att ha bergvärme och nu funderar vi på ventilationen...

Vad är era erfarenheter av FTX systemet? Jag är lite rädd att det ska låta för mycket...:( Tacksam för alla synpunkter och erfarenheter som ni har om detta system (inte bara ljud)
.
/Erika :)
 
Det går att få nästan ljudlöst, med lite extra grova rör (ger lägre flödeshastighet), dämpning av aggregatets fötter mot husets stomme så att stomljud inte uppstår samt ljuddämpare på kanalerna. FTX är bra, men ska det vara absolut knäpptyst kostar det någon kr extra. Det vinner man dock ändå tillbaka i längden på energibesparingen.

Själv bord jag i ett självdragshus på landet som bokstavligen är knäpptyst. Men min bror installerade FTX med dessa "specialkrav" jag nämner ovan, och jag tycker att det systemet är väldigt tyst.

Jag vet inte om det finns några alternativ till FTX vid nyproduktion som klarar BBRs energikrav?

Tips, om ni bygger ett stort hus kan det vara klokt att fundera över om förvärmningen i ventilationssystemet kan göras med vatten från värmepumpen (i vissa ventilationsaggregat).
 
I så fall glykolblandat vatten annars frysrisk. Bättre med vattenbatteri som eftervärmare till luftaggregatet och elektrisk förvärmare för avfrostningen. FTX passar allt bättre ju längre norröver man bor. Sedan kan det finnas andra skäl som säkrare luftflöden än med med bara F-ventilation. Tänk på att master bedroom tyvärr ofta får för liten ventilation när husföretagen fått bestämma.

Moderna frånluftsvärmepumpar klarar också nya energikraven för upp till dryga 200kvm, men bergvärme är bra om t.ex. garage också ska värmas eller det går åt väldigt mycket varmvatten på vintern.
 
Tack för era svar!

Det är mycket att tänka på!

/Erika
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.