Hej
Bor i ett torp från 30 talet som jag har gjort klar övervåningen som åretruntbostad.

Hur kan man göra med ventilationen på övervåning?Finns idag endast englasfönster utan tätningslist i alla vädersträck.

Undervåning har självdrag.

Tips tack...
 
Om det är englasfönster utan tätningslister är det väl knappast en åretruntbostad? Nya fönster eller extra glas,tätningslister och ventiler i vägg eller fönsterventiler är steg ett. Eventeuellt behovs förstärkt ventillation. Vad finns för utrymmen och hur stort?
 
hazzze skrev:
Finns idag endast englasfönster utan tätningslist i alla vädersträck.
Man kan ju också säga att då behövs ingen annan ventilation.

Finns det innnanfönster till dina englasfönster?
 
Inga innanfönster

Rummet är ca 40 kvm

Jag skall byta ut fönstren,men då blir det helt tätt,och då vill jag ha hjälp med vad för ventilation jag kan ha ?

Tackar på förhand
 
Ingen som har tips?
 
Troligen räcker det med en fönsterventil eller mindre väggventil på var sida om utrymmet. Beror på vad du skall använda utrymmet till. Sovrum skall abslout ha tillluftsventil.
 
Ok
Skall ha det som tv rum.

Kommer att prova med ventiler.
 
troligen kommer du att byta ut fönstren i alla fall, det blir för kallt, och då behövs lite ventilation
 
Kan nämna att jag har självdrag på undervåning med bla en ventil i murstocken.
(Har alltså en separat kanal för ventilation i skorstenen)

Funderar nu om man kan göra hål i murstocken på övervåningen och sätta in en ventil där ocksår?

Hur går man till väga?
Steg för steg.

Någon som har gjort det?
Gärna med bilder

Eller tipsa till gör det själv sidor
 
Tips tack.
 
Det är bara att knacka hål, om du har tur har det stått en kamin i rummet med hål i stocken,
du lyssnar och slår hål, det är lätt att laga om det blir lite fel,
Bosse Vent-Doktorn
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.