Har funnit ett par trådar ang ventilation av bastu, men är lite osäker på vad som skulle fungera för mig. Jag kommer bygga en liten bastu på knappt 2 kvm som är placerad i ett hörn på huset, dvs två väggar är ytterväggar. De två andra väggarna är dels till toalett och dels till en garderob. Jag har förstått att tilluften funkar utmärkt genom glipan som är mellan dörr och golv, vilket även är placerat nära aggregatet. Men hur bör jag ta från luften?

Jag har läst att det finns olika skolor och vissa vill placera den höget och andra lågt, men då jag nu har tillluften (hur reglerar man egentligen vad som är till resp frå, är det närmst aggregatet som bli till?) i golvnivå och bör placera frånluften så långt ifrån, men ej ut i det fria så har jag antingen möjligheten att ta den i samma vägg som tilluften, dvs mot badrummet eller mot garderoben (som visserligen är samma väg som aggregatet kommer vara placerat mot). Kan frånluften vara för varm och fuktig så det inte är att rekommendera att ha den i en mindre gå-in-garderob pga dess relativa stängdhet och att där är fullt med kläder? Eller bör jag dra ett rör genom vägg eller tak på diagonalen från tilluften och leda det ut i badrummet igen så det kommer i samma rum som rekommendationerna säger?

Eller spelar från luften liten roll när det är en så pass liten bastu?
 
Ventilering av ett basturum spelar alltid roll!
Luften ska komma in under aggregatet, tar du in den under dörren så får du kalldrag. Jag hade det så i en bastu som fanns i ett hus jag köpte och det var bara att bygga om för att få det att fungera. När den kalla luften kommer in under aggregatet så värms den upp i aggregatet, luftströmmen kommer att snurra runt i basturummet ca tre varv innan den går ut igen.
Utluftsventilen sätter du så långt som möjligt från inluften, dvs diagonalt uppe i ett hörn.
Ventilera i samma rum, dvs in- och utluft från och till samma rum. Om du släpper ut luften i ett annat rum får du begränsat drag och dålig ventilation, och det vill du inte ha det kan jag lova dig. Det blir helt enkelt inte den slöna upplevelse du vill ha i en bastu.
 
Du kan även ta in den under bastudörren. Har det så på vår lilla bastu som är 1,5m*1,5m med dörren i ett hörn 45 grader bredvid aggregatet. Inga problem med kalldrag utan värmen i aggregatet skapar en luftström då luften blir varmare över och kallare under som skapar en cirkulation. Det innebär att den kalla luften som kommer in vid golvet under dörren helt naturligt dras i den riktning mot bastuaggregatet som bara är en halvmeter från dörren.
Jag kör aldrig med helt öppen ventil under bastubad, i normalfallet när jag uppnått rätt temp så brukar den vara öppen mellan en tredjedel till hälften. Fullt öppen är den när jag slutat basta och ventilera ut den fuktiga luften.
 
Enligt mig ska du ha en frånluft ventil som MC-Hitech beskriver och så ska du även ha en under laven så lång från spisen som möjligt. Under bad stänger du ventilen vid taket så blir värmen nedåt i rummet jämnare. Annars vädrar du ut värmen i förtid så att säga. När du är klar så öppnar du den övre ventilen för att vädra ut fukten.
 
Jag tvivlar inte på att det funnits kalldrag eller ojämn fördelning, men måste få bolla lite med er kring detta och ventilation. I en familjebastu där man kanske badar 1-2 personer vill man då inte ha möjlighet till olika värme på undre och övre laven. I vår har jag då ventilen uppe vid taket (se bild i annan tråd om ventil) och det blir då varmast på översta laven. Första delen av badandet har jag helt stängt. Däremot har jag ett tillräckligt dimensionerat aggregat och stenmagasin på 25-30 kg så att man kasta på ordentligt med vatten, men jag drar även några skopor på väggen över och bredvid aggregatet. Brukar hålla runt 70 grader och reglera värmen med vattnet. Har fått för mig att ventilationen inte påverkar så mycket, men här kan jag ha fel.
 
Jodå, jag läste olika teorier kring ventilation före jag byggde vår bastu (både svensk och finsk, och även alla diskussioner här på forumet med bl.a. AndersG), men funderade mera ur praktiken när det gäller mindre bastu på 4-6m3 hur stor påverkan det har. Bastutyp och värme/fuktigt påverkar säkert också.
Vi kör med ca 70 grader och högluftfuktighet (dvs det går åt några liter) och ett aggregat+sten som sväljer några skopor utan att vattnet rinner rakt igenom.
Ser på dörren bredvid bastun (luften tas in under dörren och 10st 25mm hål borrade i tröskeln) att i höjd med aggregatet finns det kondens på glasdörren men under och över är det klart, så luften som sugs in tolkar jag går via aggregatet och värms.
 
Du får alltid olika värme på övre och undre laven, kör med öppna spjäll så har du alltid bra luft i rummet. Ventilationen är helt avgörande för upplevelsen och för att du ska ha bra luft i rummet. Det går åt en del syre för att bada bastu och om du någon gång badat i en bastu med dålig cirkulation så var det förmodligen inte ett av dina bästa bastuminnen.
Jag kört också med 70 grader och massor av vatten. För att torka upp i rummet låter jag aggregatet stå på 10-15 min efter jag badat klart, fortfrande med öppna spjäll. Jag har inte ens någon lucka på ventilerna och har aldrig haft det. Jag har byggt 4 bastu, 3 åt mig själv och en åt en kompis.
Linjen du ser på dörren beror på att cirkulationen inte når ända ner och det är som det ska.
 
Är det någon skillnad när det gäller ventilationstänket beroende av vattenmängden man kastar på?
MC-HiTech> du skrev "Linjen du ser på dörren beror på att cirkulationen inte når ända ner och det är som det ska" bara så jag inte tolkar fel, det du säger att man ska se en kondens som motsvarar höjden på aggregatet eller ska den inte synas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.