Funderar på hur det fungerar då man sätter in nya isolerfönster och på grund att det blir för tätt sätter in tilluftventiler också. Då kommer det väl in lika mycket kyla som tidigare känns det ju som, om inte mer?!

Och hur vet man om man behöver förbättra ventilationen?

Har ett hus från -75 där övervåningen har nya 3-glas fönster medans undervåningen har kopplade 2-glas som nu är tätade på nytt.
Finns utluft via pax-fläkt i båda badrummen, dessutom i kök och tvättstuga.
Men enda tilluftsventilen är i skafferiet som dessutom alltid är stängd.
Logiskt sett borde det ju behövas lite ventiler, men samtidigt vill jag inte släppa in all kyla. När jag inte känt att luften varit dålig heller.
 
Luft bär väldigt lite energi, har fått det förklarat för mig men är för okunnig för att förmedla kunskapen vidare. Därför vi har vattenburna värmesystem för att värma husen istället för te.x fördela värmen med tilluft via ventilation.

Kondens på insidan av fönstren kan vara ett tecken för dålig ventilation, samma om imman på badrumsspegeln sitter i länge.
 
Tycker det brukar märkas väldigt tydligen vad det drar in luft att det kyler ner, i lägenheter jag bott i innan iallafall.

Men har ingen kondens på insidan av något fönster, och det är inte ens någon imma kvar när jag klivit ur duschen då all fukt sugs direkt ut med paxfläktarna.
 
Bättre med tilluftsventiler än dragiga fönster då du själv kan reglera om och hur mycket luft du vill/behöver ha. Även om du drar in lika mycket luft isolerar fönstret i sig bättre. Nu tänkte jag fritt men en till fördel med spaltventil ovanför fönstret borde blir att elementet värmer mer av den kalla luften då luften kommer in mer koncentrerat över elementet, och man borde inte uppleva lika mycket drag.
 
Jo det låter ju vettigt ja. Dock är det på övervåning där fönstren är bytta jag isåfall skulle behöva ventiler. Dock är elementen aldrig igång så jag skulle nog ändå känna drag. Använder enbart luftvärmepump på första våning för att värma upp, så därför har jag stängt av elementen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.