Vi har för några år sedan köpt ett hus byggt 1957. Hela huset behöver upprustas och vi går nu i både renoverings- och tillbyggnadsplaner. Men jag undrar lite över det där med ventilation.

Huset har självdrag. I flera rum finns det ventiler som i de flesta fall är stängda permanent. I vissa fall är de till och med övermålade och igensatta. Hur blir det då vid en renovering och utbyggnad när vi bygger till med ca 30 kvm och slår ut en vägg mellan kök och befintligt vardagsrum samt sätter upp en vägg mellan nya köket och nya vardagsrummet? Min man säger att det inte gör något. Huset har självdrag så det blir likadant efteråt. Men då jag jobbar med att planera byggnationer av järnväg och är van att hitta dolda kostnader så säger min magkänsla mig att det nog inte är så enkelt och att här har vi nog en kostnad som vi bör tänka på. Räcker det verkligen med självdrag nu för tiden i ett hus?

I planerna skulle jag gärna vilja få in en kamin i vardagsrummet. På väggen finns det en stängd ventil som leder till skorstensstocken i köket. Svärfar säger att den kanalen kan man göra om till rökkanal på något vis. Stämmer det? Rubbar man inte ventilationssystemet i huset? Inte för att det används som det ska idag….
 
Mycket troligt att ventilationskanalen duger som rökkanal.Kolla med sotaren,det är ju han som ska inspektera kamininstallationen sedan. Det var förr vanligt att det satt ventiler, oftast reglerbara med en kedja, i nästan alla rum, åtminstone de som var i närheten av murstocken. Kolla bara så den tänkta rökkanalen inte delas med nån annan ventil som måste användas. I dag när fuktbelastningen i husen har ökat försöker man i första hand föra bort fukten så nära ursprungskällan som möjligt. dvs ha såpass bra utsug i tex badrummet, wc,tvätt så de övriga gamla rumsutsugsventilerna blir överflödiga. Ett såpass kraftigt utsug kan många gånger vara svårt att uppnå med den bef utsugsventilen i badrummet utan kan behöva en hjälpfläkt. Äldre hus har visserligen en bättre förmåga att fuktbuffra än de modernare inplastade husen men tex dusch o bubbelbad avger mäktigt mycket fukt som inte bör få tillträde till övriga bostadsutrymmen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.