Hej

Vi ska bygga till huset med ett så kallat taklyft. Huset är byggt 45 och entréplan är på 69m2 och övervåningen kommer att bli 60m2.

Hur ska man göra med ventilation? Är det värt att investera i ett ftx system eller ska man köra ett f system? Jag är inte jättesugen på att sätta friskluftventiler i en ny konstruktion. Huset har idag självdragsventilation och vi har en l/v värmepump.
 
A
FTX är alltid ett bättre alternativ, kostar mer men det är det värt tycker jag!
 
Tack för svar

Glömde att skriva att vi har ca80m2 källare med där vi idag har två Pax fläktar, en i badrum och en i tvättstugan, sitter även två friskluftventiler i två sovrum.

När vi bygger övervåning så är det lätt att installera rör till entréplan men till källaren blir det lurigt utan för stor påverkan. Kan man ha kvar det i källaren som det är och installera ftx på entréplan samt övervåning?
 
Ska man även ha ett ftx system som kopplas direkt till spisfläkten eller hur gör man?
 
A
Du ska nog försöka få med hela huset inkl. Källaren! Jag brukar aldrig blanda in köksfläkten i systemet, vissa kryddhylle aggregrat finns anslutning för köksfläkt.
 
Mera frågor,
Kan man förlägga kanalerna i lösullsisoleringen? även vid snedtaket där det bara bli ca 300 isolertjocklek?
Är det värt att investera i ett vattenbatteri för eftervärmning av luften? eller är det bortkastade pengar?
 
Ja till första frågan, ev lägga på lite isolering runt rören om installatören rek detta, och nej på andra, överkurs då ni har luft/vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.