Hej!
Har precis satt in en luftvärmepump i garaget som står på 12 grader( underhållsvärme).
Jag har två st fresh friskluftsventiler på vardera gavel i nivå med fönster överkant .

Problemet är att det blir kondens eller fukt på insida fönster o dörr.

Behöver jag fler ventiler eller vad bör jag göra?
Luftfuktigheten är runt 70.
Ska jag komplettera med en avfuktare?

Ställer aldrig in snöiga bilar dock är dom blöta ibland vilket är ofrånkomligt.
 
Du behöver väl någon (lågt placerad) tilluft också om det ska bli någon ventilation att tala om?
 
useless useless skrev:
Du behöver väl någon (lågt placerad) tilluft också om det ska bli någon ventilation att tala om?
Okej! Så om jag sätter en friskluftsventil lågt på ena sidan bör det bli bättre? Eller ska det heta tilluft eller frånluft? Är så dålig på detta!
 
Tomture61
Termodynamiken för kall / varm luft är att kall luft är tyngre , söker sig nedåt .
Varm luft är lättare , söker sig uppåt .

Ventilationen i mitt eget garage är , tilluft under slagport (springa på 10-15 mm)
Frånluften sitter så högt det gå på motstående gavel .
Håller 20 gr i mitt garage så ett bra drag i frånluften .

Vid 70% RH så rostar obehandlat stål / järn spontant , dvs behövs ingen väta på tex verktyg .
 
  • Gilla
Kent R och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Termodynamiken för kall / varm luft är att kall luft är tyngre , söker sig nedåt .
Varm luft är lättare , söker sig uppåt .

Ventilationen i mitt eget garage är , tilluft under slagport (springa på 10-15 mm)
Frånluften sitter så högt det gå på motstående gavel .
Håller 20 gr i mitt garage så ett bra drag i frånluften .

Vid 70% RH så rostar obehandlat stål / järn spontant , dvs behövs ingen väta på tex verktyg .
När du säger tilluft vad för slags ventil är det? Funkar det med en friskluftsventil? Eller hur ska jag tänka? Funderar på att sätta en friskluftsventil bredvid varje port så långt ner jag vågar. Jag har redan 2 st fresh friskluftsventiler , en på varje gavel. Om jag sätter två till en vid varje port i nederkant tror du de hjälper?
 
Tomture61
J Jabinski skrev:
När du säger tilluft vad för slags ventil är det? Funkar det med en friskluftsventil? Eller hur ska jag tänka? Funderar på att sätta en friskluftsventil bredvid varje port så långt ner jag vågar. Jag har redan 2 st fresh friskluftsventiler , en på varje gavel. Om jag sätter två till en vid varje port i nederkant tror du de hjälper?
Tilluft är luft in i garaget , de skall monteras så lågt det är möjligt.
 
Unikt namn
Jag hade ställt dit en kondensavfuktare i lagom storlek. Typ Woods SW42.

Att bara ventilera ut den varma luften borde väl inte bli så bra ekonomiskt?
 
Rickard.
Jag föredrar att betala lite ström för att avfukta luften än att ventilera ut en massa dyr varmluft i "onödan". Ett garage där man inte befinner sig särskilt många timmar behöver ingen märkvärdig ventilation för luftkvaliteten skull och gör man något där inne som luktar kan man alltid öppna upp något temporärt. Här uppe har vi får det mesta torra vintrar men ibland lånar jag upp avfuktare från källaren om jag tycker det behövs.

Detta är alltså bara utifrån min känsla och inget annat.
 
  • Gilla
haha5810 och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag hade ställt dit en kondensavfuktare i lagom storlek. Typ Woods SW42.

Att bara ventilera ut den varma luften borde väl inte bli så bra ekonomiskt?
Jag ställde in en i eftermiddags. Det är mest kondens på fönster o portar jag vill slippa men vi får se vad jag kan komma fram till o hitta för ventiler ☺️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.