Hej alla...

Efter en massa tråkigheter med vårat förra byggprojekt som fick läggas ner, har vi nu försiktigt börjat planera inför ett nytt projekt. Denna gång med någon prefabtillverkare, tex Älvsbyhus.

Vad jag nu undrar över är om någon har byggt ett liknande hus och ändrat något i uppvärmningen eller ventilationen.

Främst funderar jag över om man kan installera ett FTX-system i ett sådant hus?
Kan man själv täppa igen friskluftskanalerna och dra FTX-rören på vinden? Kan man få någon lösning från fabriken? Är det besvärligt? Det kan ju inte vara svårare än att installera det i ett äldre hus, eller?

Tanken är nämligen att installera en vedpanna istället för den värmepump som sitter som orginal i dessa hus. Så följdfrågan blir. Har någon gjort detta? Och i så fall, hur har ni löst kravet på energiåtervinning sm finns vid nybygge?

Mvh
Strixx
 
Strixx skrev:
Hej alla...

Kan man själv täppa igen friskluftskanalerna och dra FTX-rören på vinden?
Du kan väl ändå begära att husfabrikanten ej sätter in några tilluftsventiler i ytterväggarna om du funderar på FTX. Det borde väl göra några kronor?! ;D
 
Är det jobbigt för företaget att göra som som ulan sa då skulle jag noga överväga byte av leverantör
..men leverantören sitter förståss på tomten

Ta reda på vilka grejer ni vill ha och anpassa huset till det. Som jag äskat för på sistone, börja med att ev lägga på mera isolering, sen ett FTX aggregat med vattenpåvärmare, sen en bra panna och bra ack som är kopplad på rätt sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.