Hej, jag har en fråga gällande ventilation av pannrum där min bergvärmepump står. Detta pannrum har tidigare varit avsett för en oljepanna.

Pannrummet ligger i källare/suterräng, i anslutning till tvättstuga, garage och krypgrund.

Nuvarande ventilation (grön = tilluft, röd = frånluft) i suterrängvåningen består av i) tilluft/frånluft i vägg i garaget /förrådet, ii) tilluft i nederkant av garageport i garage/förråd, iii) tilluft i spaltventil fönster i badrummet, iv) frånluft i ventilationskanal som går från tvättstuga till murstock (obs, denna går genom pannrummet, men är inte ansluten tillpannrummet). Dörr mellan garage och tvättstuga/badrum är alltid stängd. Dörr mellan badrum och tvättstuga är alltid öppen.

Pannrummet har sedan tidigare haft en väggventil som går till krypgrundsutrymme, men denna är igensatt. Det finns en liten öppning 5x5 cm till krypgrunden där elkablar går från elcentral till bergvärmepumpen.

Då pannrummet, vad jag förstår, inte längre kräver samma brandskydd funderar jag på hur man bäst ventilerar utrymmet. Pannrummet bli relativt varmt och min tanke är att denna värme kan användas på ett mer effektivt sätt.

Har ni några förlag på hur jag bör säkerställa till/frånluft i pannrummet?
 
  • Ritning av ett hus med markerade krypgrunder, garage/förråd och tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Bumpar för att se om någon har något tips?
 
BirgitS
Har du funderat på att helt enkelt haka av dörren till pannrummet?
Värmepumpar ställer man ju ofta i tvättstugan.
 
Hej, ja, hade inte tänkt på det och det är såklart en lösning. Dock skönt att kunna stänga dörren och slippa se den.

Jag tror att det jag undrar över är hur man ska tänka med placering av ventiler om man har ett utrymme utan kontakt med utsidan (enbart innerväggar) men med en värmekälla (pumpen). Har försökt söka på detta men utan framgång.
 
Men om det är ett utrymme utan kontakt med ytterväggar kommer ju rimligtvis värmen huset tillgodo på något sätt?
 
Ja, det stämmer. Jag skulle dock önska mer effektiv förflyttning av värmen mellan utrymmet och tvättstugan på deltaT är relativt stor.
 
BirgitS
En mer effektiv förflyttning får man just genom en stor öppning men det finns värmeförflyttare som är en fläkt som man sätter i en innervägg men en liten fläkt förflyttar bara en rätt liten mängd luft och därmed inte särskilt mycket värme.
 
Ok, om man använder en fläkt. Behöver man ha en ytterligare ventil då? Annars finns väl ingen tilluft (förutom från små otätheter)?
 
BirgitS
Ja, du behöver ju både till- och frånluft.

Sen ska man nog inte blåsa in mer luft i ett rum än vad som kan gå därifrån som det rummets frånluft eftersom man inte vill riskera att få övertryck i ett rum. Det kanske löser sig med en frånluftsfläkt i tvättstugan/badrummet och tilluft dit bara från pannrummet som får tilluft utifrån. Blir ju en mer normal lösning.
 
Ok, tack. Pannrummet har nu ingen tilluft eller frånluft. Bästa lösningen kanske är att ta upp en ventil på väggen mot badrummet och en i dörren? . Sedan frånluftsfläkt i tvättstugan på ventilen som går till murstocken (markerad röd)?
 
Vad är det för värmepump som avger sådan värme där den står? Det verkar onormalt.
 
Då är nästa fråga hur man ska tänka gällande vilken höjd dessa ventiler ska placeras på?
En vanlig ctc pump. Servad varje år, så tror inte att det är något fel på den. Värmen (som iof inte är extrem) i utrymmet tror jag mest beror på att det saknas till- och frånluft?
 
BirgitS
G ghus skrev:
Ok, tack. Pannrummet har nu ingen tilluft eller frånluft. Bästa lösningen kanske är att ta upp en ventil på väggen mot badrummet och en i dörren? . Sedan frånluftsfläkt i tvättstugan på ventilen som går till murstocken (markerad röd)?
Jag förstod det men den borde väl ha det.

Jag vet inte vilken väg luftflödet kommer att ta om du gör så, dvs. kommer luften att passera pannrummet med bara ventiler eller blir det en annan väg som är enklare för luften.
 
G ghus skrev:
Då är nästa fråga hur man ska tänka gällande vilken höjd dessa ventiler ska placeras på?
En vanlig ctc pump. Servad varje år, så tror inte att det är något fel på den. Värmen (som iof inte är extrem) i utrymmet tror jag mest beror på att det saknas till- och frånluft?
Baserade det bara på min egen erfarenhet med ungefär samma förutsättningar, en värmepump istället för oljepanna i pannrummet och borttagen ventil ut. Pga av att det blev mycket kallare där så fick vi sätta in ett element i det gamla pannrummet där pumpen står.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.