Har ett litet uthus där ett rum (ca 3x1,5m) är isolerat och där inne finns tryckkärl för vattenpump, vattenreningsverk osv.
I somras hade jag lite problem med att alla metalldelar "svettades" och det droppade vatten lite överallt. Rummet har ingen ventilation(ännu) men inte heller 100% tät konstruktion.

Frågan är nu hur ska jag ventilera för att få minskning på droppande sommartid? Eller hjälper ventilering alls? Rummet är alltså ca 3x1,5 med 3 ytterväggar och ena långsidan mot resten av uthuset(oisolerat). Dörren till rummet på långsidan mot uthuset, och vattensakerna inne i ena ändan av rummet, mot gaveln.

Jag tänker mig ev. ett hål genom varje gavel, men vilken höjd? Ett uppe, ett nere? Ventilationsfläkt i något hål? Sugan eller blåsande?

Tacksam för hjälp!:surprised:
 
Går det inte att kondensisolera de ytor som är kallare än luften runt omkring så återstår att ha en minimal ventilation och ta bort fukten i luften så att det inte finns nån fukt i luften som kan kondensera. Att suga in luft utifrån gör bara att det hela tiden tillförs mer fukt som kan kondensera. Du kan kanske avskärma/minska utrymmet där grejerna står så att de klarar att avfukta sig själva? Risken är om byggnadsmaterialet inte mår bra av kondensvattnet.En avfuktare löser annars problemet.
 
Isolera rör och allt annat som ger kondensutfällning. Många lagar kan man bryta mot men inte naturlagarna. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.