Jag har tänkt att dra ventilation för att få frånluft från bastun och toaletten till ventilationsröret i murstocken, detta genom att ha en T-korsning i toaletten som går vidare till bastun (se bild). Har tänkt mig 125 mm rör. Är 125 mm lagom dimension och är detta en bra lösning eller borde jag dra det på något annat sätt?

Schematisk bild av planlösning med frånluftsdon i en bastu och toalett kopplade till en T-korsning i ett ventilationsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är väldigt svårt att svara på om Ø125mm på kanalen räcker om man inte vet hur stor toalett och bastu du har. Möjligtvis så behöver du inte ha en kanal mellan toaletten och bastun. Du kan kanske klara dig på en överströmningsventil. Detta blir lite beroende på hur stor blandningen av luften i badrummet blir. rekommenderar dock inte att du bryter fuktspärren i badrummet. Eftersom du vill ha frånluften placerad längst ned och tilluft högst upp. ska försöka förklara varför.

Viktigt är att få cirkulation på den varma luften D.v.s. att du ska få in tilluft i bastun. tilluften ska placeras så högt upp i bastun som möjligt då den kommer skjuta till "kall" luft. Varm luft kommer stiga och då blanda sig och cirkulera med den "kallare" tilluften. när du ventilerar ut bastun (frånluft) så vill du ha den ca: 200-300mm över golv. gör du tvärt om eller om du har tilluft inkommande från springan i bastudörren så får du ett litet kallområde i de nedre delarna av bastun.

Så.. för att få så god ventilation i bastun som möjligt skall TL plaseras i tak eller minst 600-700mm över bastuaggregatet och tilluft 200-300mm ovan golv.

komplettera med antal kvm eller kbm på respektive rum och vad du har för vent. system du har för övrigt i huset så ska jag försöka ge dig ett bra förslag :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.