Jag har just köpt ett hus och försöker se vad som fungerar och inte.

Jag ser att ventilationsröret till köksfläkten är väldigt korvigt, men jag vet inte det är ett problem. Känns som att det borde vara mindre effektivt.

Så ser det bra ut? Inget att bry sig om?
 
  • Flexibelt och böjt ventilationsrör bakom en köksfläkt, dolt av en ventilationskåpa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
så länge den inte är veckad (och det är svårt eftersom det är en stålspiral i ytterhöljet av slangen) så här det inga problem viktigare att det är ordentligt tätat i bägge ändorna
 
Kanon., Tackar för svar!:)
 
Jag hade kortat av flexslangen.
Ju mindre böjar det är ju bättre är det.
Ju mjukare böjar det är ju bättre är det.

Ex:
Det är bättre med två 45° böjar med lite mellanrum än en lång 90° böj, det är bättre med en lång 90° böj än en kort/snäv 90° böj.

Hos TS är det en ganska skarp "böj"/sidoförflyttning längst ner på flexslangen, den stoppar en del luftflöde.
 
Ok, då ska jag se om det är smidigt att kapa den lite och räta ut den. Bästa sättet att kapa tror ni?
 
Plåtsax till ståltråden och (hobby)kniv eller vanlig sax till resten
 
Ja det är bara att plocka ner övre skorstensdelen och släppa slangklämman, räta ut slangen och skära runt samt klippa av ståltråden med en avbitare. Sedan skruva tillbaka slangen igen.
Du får ett bättre luftflöde då naturligtvis.
 
Kanon, då ska jag fixa det! Tackar!
 
Det är svårt att se hur övre änden är fäst.
Det bästa hade nog varit om den flexibla slangen hade varit helt rak och förbundet 1 spirorör i övre delen med fläktutloppet.
Om det finns möjlighet så montera en spirorörsböj i övre delen som livar med det undre röret (i fläkten) och montera sedan slangen däremellan med korrekt längd så inga böjar uppstår.
 
roland53 skrev:
Det är svårt att se hur övre änden är fäst.
Det bästa hade nog varit om den flexibla slangen hade varit helt rak och förbundet 1 spirorör i övre delen med fläktutloppet.
Om det finns möjlighet så montera en spirorörsböj i övre delen som livar med det undre röret (i fläkten) och montera sedan slangen däremellan med korrekt längd så inga böjar uppstår.
Så sant OM nu slangen är ansluten mot väggen men ofta fungerar inte detta då heller för skorstenen är för grund och en spiroböj bygger för mycket.

Jag förutsatte att den är ansluten mot taket och frågan avsåg ju den nedre synliga delen så jag valde att inte spekulera i det dolda... ;) :p
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.