Hej, jag har inrett en oanvänd entré till kontor i lägenhet.

Kontoret är ca 1,5 kvm och med andra ord extremt litet. Bortsett från avsaknad av dagsljus är det toppen för fokuserat arbete, men saknar frisk luft.

Har jag dörren öppen är det inga problem, men jag vill kunna stänga dörren för att få tyst om andra är hemma, men då blir luften snabbt dålig.

Ser två alternativ:

- Bullerdämpande gardiner och ha dörren öppen.
-Genomföring i väggen/dörr så frisk luft från lägenheten kommer in i rummet. Är detta något jag kan göra själv och har ni tips på vilken fläkt eller system jag kan använda?

Vill gärna hitta en lösning som inte är alltför gräslig utanför kontoret.

Bild på liten kontorshörna med öppen vit dörr, släpper in ljus från närliggande rum. Tavla på väggen och växt i hörnet av det angränsande rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Litet kontor inrett i en oanvänd entré, med ett skrivbord, en stol, en dator, en laptop och hyllor ovanför. Dator- och laptorskärmarna visar båda samma bakgrundsbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Vad är det för sorts ventilation i huset idag?
För att få riktigt bra luft skulle du ju behöva luft som kommer utifrån.

Bara en ventil i dörren/väggen kommer inte att göra att tillräckligt mycket luft kommer att ta omvägen förbi kontoret.
 
  • Gilla
Sanguines
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det för sorts ventilation i huset idag?
För att få riktigt bra luft skulle du ju behöva luft som kommer utifrån.

Bara en ventil i dörren/väggen kommer inte att göra att tillräckligt mycket luft kommer att ta omvägen förbi kontoret.
Det är ett sekelskiftshus 1900-tal så självdrag i huset. Jag vet, det hade varit optimalt. Men kan man inte ha en fläkt som drar in luft från lägenheten ovanför dörren så blir det lite bättre?
 

Bästa svaret

BirgitS
Det är lite vanskligt att blåsa in luft i små utrymmen eftersom det kan leda till övertryck i rummet och då trycks fukt och dålig luft in i väggarna. I så fall är det nog bättre med en springa under dörren, eller ventil lågt på väggen, och en fläkt högt upp som blåser luften ut från kontoret.

Om du kan tänka dig att göra ett hål genom fasaden finns så kallade mini-FTX, som omväxlande blåser ut och blåser in med värmeåtervinning.
 
  • Gilla
Sanguines
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är lite vanskligt att blåsa in luft i små utrymmen eftersom det kan leda till övertryck i rummet och då trycks fukt och dålig luft in i väggarna. I så fall är det nog bättre med en springa under dörren, eller ventil lågt på väggen, och en fläkt högt upp som blåser luften ut från kontoret.

Om du kan tänka dig att göra ett hål genom fasaden finns så kallade mini-FTX, som omväxlande blåser ut och blåser in med värmeåtervinning.
Förstår. Entrén leder ut till ett trapphus så finns ingen yttervägg på flera meters avstånd. Finns redan en springa i nederkant så kanske helt enkelt får ta och ge upp idén om att få bra luft i ett så litet rum. För ha dörren öppen ibland helt enkelt.

Tack för bra svar
 
BirgitS
Då har du ju alternativet med en högt placerad fläkt som blåser ut luften från kontoret till rummet utanför. Då kommer luften att komma in under dörren och sen blåsas ut efter att ha virvlat runt i rummet. Det blir ju inte optimalt eftersom det är "begagnad" luft men bättre än inget.
 
Låter ju toppen. Alltså en vanlig fläkt i rummet högt upp? Inte en genomföring i väggen?
 
BirgitS
Alltså fläkt genom väggen som blåser ut luften från kontoret till rummet utanför. Kanske en sån som kallas värmeförflyttare (se bara till att den är tyst)?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Alltså fläkt genom väggen som blåser ut luften från kontoret till rummet utanför. Kanske en sån som kallas värmeförflyttare (se bara till att den är tyst)?
Ok då förstår jag. Ja värmeflyttare verkar det vara. Svårt att montera en sådan själv? Hade tänkt att en sådan skulle skjuta in luft, men nu vet jag att den ska blåsa ut luften. Framsteg :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.