jag håller på att lägga nytt tak på mitt 3-vånings hyreshus (ca. 200 kvm tak-yta)
Huset är byggt 1941 och det är väldigt låglutande tak. (ca. 1 m på högsta punkten)
Jag har nu upptäckt att det inte finns någon ventilation på vinden.

jag ska ta bort all isolering (cutterspån) och sedan spruta upp 40 cm Ecofiber.

taket ska ha korrigerad plåt.
Jag tänkte bygga lådor mellan varje takstol så att man möjliggör luftspalt ut till vindbrädan.

Men hur bör jag lösa ventilationen?
Jag tänkte nämligen sätta en ventilation nere samt uppe i nocken mellan varje takstol så det blev rejäl ventilation.

Men nu sitter jag och läser på forumet här att man INTE ska ha så kraftig ventilation.

hur mycket bör jag göra?
 
Jag skulle säga så här. Om det inte är ngt direkt fel på vinden så förändra så lite som möjligt.
 
hheheh skrev:
Jag skulle säga så här. Om det inte är ngt direkt fel på vinden så förändra så lite som möjligt.
Håller med :). Och varför ska du skyffla ut cutterspån? Dammigt och jobbigt och vinsten mycket mindre än insatsen, tycker jag.
Fundera ett tag till innan du ändrar ventilation som kan leda till ökad kondens vid takfoten och slutligen mögel och röta.
Du skriver att du har upptäckt att det inte finns ventilation på din vind.
Har du upptäckt några skador orsakade av ventilationsbrist?

I gamla hus är det ibland lönsammare att satsa på billigare tillverkning av värme än på tilläggsisoleringar. Man slipper reparera skador som isoleringen kan ställa till :)
gaia
 
tack för svar.
Det är så att plåttaket som låg på blåste av i november. men pga. vägarbete framför huset samt vädret så har arbetet med taket förenats vilket ledde till att vatten läckte in lite överallt.
så cutterspånet är blött på flera olika ställen. därför bestämde jag mig för att ta bort allt och ha ett företag till att spruta upp ny isolering.
Men eftersom det inte har varit mer än ca 10 cm cutterspån som isolering innan kan ju detta ha räddat taket från ha blivit rötskadat pga. dålig ventilation
Men nu när jag ska få dit ordentligt med isolering blir det ju betydligt viktigare med ventilationen.

Ingen som har något tips på vad jag ska göra?
 
taket är nu snart färdigt så om någon har något tips skulle det varit jättesnällt.
Jag har ändrat mig och tänkte göra så här:
2 st ventilationer uppe i nocken och sedan borrar jag ett hål mellan varje takstol ute i vindsskivan.
Tror ni detta blir lagom?
 
Problemet är att det inte går att säga vad som är rätt. Jag tror såhär: Om du har ett hus som inte läcker luft från boyta till vind så ska du ha väldigt lite eller ingen ventilation. Detta är antagligen bara fallet i ett nytt hus.

I det andra fallet där vinden ständigt belastas med fukt från boytan får man följa vad som händer efter isoleringen. Det är i höst eller tidig vinter du får problem om du får problem. Jag skulle skippa ventilationen, isolera, behandla råspont med Japes Mögelfri i förebyggande syfte (kolla med Jape om produkten kan användas så) och sedan inspektera var 2-3 vecka första vintern. Händer det något får du överväga att ventilera eller ännu hellre skaffa en reglerad ventilation - det finns ju några varianter på det.
 
Lyssna på MathiasS, det var mycket kloka råd!
 
C
Tänk också på att det inte är lämpligt med ventilation i takfoten på ett flervånings/flerbostadshus, eftersom bränder kan sprida sig ut genom fönster och upp genom takfoten och sen över hela vinden. Man försöker istället ventilera (om man nu ska ventilera, men det lämnar jag därhän) genom takpappen på översidan av taket med ventiler under pannorna.

Edit: Bild från isover.se
Brandspridn-vind.gif
 
tack för alla svar.
Jag gör det möjligt att ha två ventilationer i nocken (ställbara) så får jag ta hit en expert som mäter hur mycket de ska öppnas och om det behövs mer helt enkelt.
problemet är att det var redan lite mögel på några takstolar samt undersidan av all råspont var nästan svart (dock kändes träet friskt)
så det måste ha varit för lite ventilation och nu ska jag dessutom lägga till flera ggr mer isolering.

Men vad ska man kontakta för expert?

Samt en fråga till:
under cutterspånet ligger papp.
tycker ni jag ska byta denna mot plast?
Den har dessutom gått sönder på flertal ställen när jag skulle ta upp cutterspånet
 
jens.nilsson@live.se skrev:
t
så det måste ha varit för lite ventilation och nu ska jag dessutom lägga till flera ggr mer isolering.
....det är ju just den slutsatsen som inte alltid är sann.:S
 
men är det någon som vet om det är bättre att byta pappen mot plast?
 
Jens, som jag förstår det har pappen två funktioner, dels att hindra drag genom isoleringen (dvs säkerställa att luften står still) och dels att se till att spånet inte faller ner genom springor i taket. Inget av detta blir bättre av att du lägger plast istället.

Det du är intresserad av är att få helt tätt så att ingen luft kommer från boyta till kall vind. Det går dock inte att täta för det på vind-sidan, det måste ske från boytan av praktiska skäl (du får aldrig tätt runt takstolar etc).
 
okej. tack för svar.
då är det inte lönt att byta pappen. låter det som är helt ligga kvar.
Men jag ska renovera lägenheterna under inom snar framtid så då kan man ju täta helt med plast där
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.