Grundkonstruktionen på mitt tak från 76 är masonit skivor och betongpannor. 2022 bytte jag tak. Firman som gjorde det behöll masonitskivorna (det mesta såg bra ut) och la råspont (ca 2-3 cm distans från masonitskivorna) över masonitskivorna, takpapp och nya betongpannor.
Det blev ganska dyrt men jag tyckte det var värt det.
I efterhand funderar jag nu på om det kanske kan bli problem med framförallt ventilation mellan råspont och masonitskivorna vid taknocken. Det är öppet nedåt men stängt vid nocken. Kan detta bli ett problem?
Laddar upp en bild på hur det såg ut när råspont monterades.
 
  • Takstol ovanifrån med råspont och isolering under pågående arbeten, byggnadsställningar, bostadsområde i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
A Anders Carlson skrev:
Det är öppet nedåt men stängt vid nocken. Kan detta bli ett problem?
Märkligt, för vart sker avluftningen då? Är du helt säker på att det inte är någon glipa upptill på råsponten så att luften mellan masonit och råspont kan ventileras ut där? IOFS så fungerar det säkert som det är eftersom du har en luftspalt mellan takpappen och betongpannorna, men marginalerna minskas ju när man stänger igen den andra luftningen (råspont - masonit).Personligen skulle jag absolut sett till att frånluften kunde ventileras via taknocken. Bör gå att fixa relativt lätt i efterhand på ditt tak, kolla med takfirman varför man inte gjorde så.
A Anders Carlson skrev:
Det blev ganska dyrt men jag tyckte det var värt det.
Av ren nyfikenhet, varför bytte du tak? Var det av estetiska skäl för att få ett snyggare tak?
För du vet väl att betongpannor håller minst 100 år, betongen härdar nämligen hela tiden, och härdningen når sitt maximum vid 100 år. Inget problem med masoniten heller, den fungerar lika länge om den är lagd korrekt.
Finns många takfirmor som åker runt och dömer ut tak helt i onödan, är taket korrekt gjort från början så är det oftast endast estetiska skäl för att byta taket.
 
B
Går masoniten upp hela vägen till nocken? Du har ingen inspekterar vind som man kan se hur det ser ut innefrån?

Om man inte har en traditionellt ventilerad vind så brukar man (tror jag, är ingen expert) sätta in sådana här: https://www.luftbutiken.se/mogelsto...gYU4kK32QwsAPntz_XywjpgNr_7Xc7vBoCdz8QAvD_BwE

Så luft kan sugas i via takfoten, och dra ut i ovankant på taket, så utrymmet mellan råspont och masonit kan torka ur på dett bra sätt.
 
R
A Anders Carlson skrev:
Grundkonstruktionen på mitt tak från 76 är masonit skivor och betongpannor. 2022 bytte jag tak. Firman som gjorde det behöll masonitskivorna (det mesta såg bra ut) och la råspont (ca 2-3 cm distans från masonitskivorna) över masonitskivorna, takpapp och nya betongpannor.
Det blev ganska dyrt men jag tyckte det var värt det.
I efterhand funderar jag nu på om det kanske kan bli problem med framförallt ventilation mellan råspont och masonitskivorna vid taknocken. Det är öppet nedåt men stängt vid nocken. Kan detta bli ett problem?
Laddar upp en bild på hur det såg ut när råspont monterades.
Är du säker på att dom inte har ventilations hål vid nocken brukas vara så man gör lägger med en länk till en typ av sådana..
Dessa sitter på underlagspappen altså under takpannorna…

https://www.byggmax.se/ventilationsbeslag-tak-p317016
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.