Hej forumet.
Vi flyttade in i ett hus från 1951 för ca 1 år sedan. Det finns ett sovrum i ett gammalt garage som är anslutet till källarplan och vi har nu märkt att det är kondens på insidan av fönstret vissa mornar samt dålig luft trots att vi har dörren på glänt.
När vi flyttade bytte jag ut de gamla tallriksventilerna till fresh 100. Dock sitter ventilen i detta sovrum väldigt knepigt till i ena hörnet vägg/tak och gallret på utsidan snett utåt vilket gör att jag inte satt dit något rör.
På andra änden av huset är badrummet där det finns en frånluftsfläkt. Frånluftsventil i murstocken finns några rum bort men i ett pannrum med stängd dörr så den ger nog inte mycket.
Så vad ska jag göra för att förbättra ventilationen i detta rum? Sätta in en mini ftx?
 
Inga idéer?
 
BirgitS
Jag har lite svårt att få en bild av planlösningen, dvs. vad som gränsar till sovrummet. Går det att sätta in en frånluftsfläkt just utanför sovrummet, vad är det för utrymme där?
 
Bifogar planlösning samt bild hur det ser ut utanför.
 
  • Svartvit ritning av en planlösning med märkta rum såsom sovrum, TV-rum och groventré.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård utanför hus med källarfönster och trappa till altan, omgivet av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Kan det gå bra att sätta in en frånluftsfläkt i groventrén?
Där kan det väl bli en del fukt från skor och kläder ibland så det kan passa bra att förbättra ventilationen där också. Ventilationsspringa under sovrumsdörren och tilluft i sovrummet.
 
  • Gilla
Cider
  • Laddar…
Jag är helt med Birgit här. In med en frånluftsfläkt i groventrén. Det kan också vara idé att öppna upp med en fläkt eller ventil på väggen mellan entrén och rummet då mycket av tilluften troligtvis tas via murstocken eller trappan.
 
Bart Bart skrev:
Jag är helt med Birgit här. In med en frånluftsfläkt i groventrén. Det kan också vara idé att öppna upp med en fläkt eller ventil på väggen mellan entrén och rummet då mycket av tilluften troligtvis tas via murstocken eller trappan.
Ja, det går att sätta en frånluftsfläkt i groventrén, ska man byta ut tilluften där då eller ska den ventilen vara kvar?
Jag var inne på ett galler i nedre delen på dörren till sovrummet också. Det finns ju en tillluft ventil i sovrummet men som sagt sitter den knepigt och går snett utåt utan rör i.
Ventil/fläkt mellan entrén och sovrummet eller tv-rummet?
 
  • Schematisk ritning av husplan med markerade ventilationspunkter, frånluftsfläkt och tilluft i groventré och sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det ska inte finnas tilluft i entréer utan tilluft ska bara finnas i sovrum, vardagsrum och liknande rum där man vistas under lång tid. Man bör ha ungefär lika många tilluft och frånluft per våningsplan. Fläktar mellan rum ska man normalt inte behöva utan man ska ha så mycket frånluft (och så lite tilluft) att det blir ett litet undertryck i alla rum där man vistas mycket så att det verkligen sugs in luft genom alla tilluftsventiler.
 
Tack,
Så då använder jag den ventil som finns i entrén men byter ut den till frånluftsfläkt. Dock tror jag det är bra med ventil mellan entrén och sovrummet. Framförallt nattetid då dessa rum desutom ligger ett halvt trappsteg upp från tv-rummet men dörren till sovrummet ligger på den nedre delen. Det oär också heltäckningsmatta i alla dessa rum (vet inte om det påverkar luftflödet vid golvet) därav att jag tänker galler i dörren till sovrummet, men det ska sitta nertill?
 
BirgitS
Man försöker eftersträva att luften rör sig diagonalt genom rummen, så att det inte bara blir ett luftflöde längs taket, så med tilluft och frånluft högt upp bör luften gå lågt mellan rummen.
 
Tack igen, men vad tror du om ventil mellan sovrummet och entrén? Lågt ner då?
 
Börja med en fläkt i groventrén. Blir det inte tillräckligt bra med bara den kan ni sätta en ventil mellan rummet och groventrén.
 
K Krille 43 skrev:
Alternativ är Mobair friskluftsfläktar och frånluftsfläktar i bad - wc- duschrum, tvätt rum.
Kolla på MBC-Invest AB på Mobair friskluftsfläktar. eller ring mig 0736-555434 vi säljer dessa och andra lösningar för ventilation i Fastigheter i hela norden.
Jag fattar att du vill sälja in mobair men förklara gärna varför just mobair är så bra i mitt fall.
 
Ska jag köra en rörfläkt eller en utanpåliggande badrumsfläkt i groventrén?
 
Ta det som du tycker blir lättast att montera. Jag vet inte om det finns kanalfläktar som går att styra med en app, något jag uppskattar.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.