Hejsan! finns det någon som har en smart lösning på hur man kan dra ventilationen i en befintlig plåtkanal? Bild finns. Antar att det ska isoleras. Men finns det någon typ av vetilationshatt man kan använda i det befintliga? Håller på och inreder vinden
Tack
 
  • Vy genom träram till befintlig plåtkanal för ventilation på en vind under inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plåtkanal för ventilation inramad av träbjälkar i ett pågående inredningsprojekt på vind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hietikz skrev:
Hejsan! finns det någon som har en smart lösning på hur man kan dra ventilationen i en befintlig plåtkanal? Bild finns. Antar att det ska isoleras. Men finns det någon typ av vetilationshatt man kan använda i det befintliga? Håller på och inreder vinden
Tack
Lite mer information vore nyttigt. Vad för ventilation ska du dra där? Ska det vara någon typ av fläkt? Ska det enbart besörja vind eller även resten av huset?
 
Hejsan! tänkte bara någon form av frånluft. Bara ventilation till sovrum övervåning. Kanske ej behövs nå ventilation? Ska ju ha velux takfönster
 
H Hietikz skrev:
Hejsan! tänkte bara någon form av frånluft. Bara ventilation till sovrum övervåning. Kanske ej behövs nå ventilation? Ska ju ha velux takfönster
Generellt vill man undvika frånluft i sovrum, vet inte om du bara tänkt dig en ventil eller någon typ av fläkt.

Om sovrummet sträcker sig över hela vinden från gavel till gavel hade jag nog satsat på en väggventil på vardera sida.

Är den huven en gammal självdragskanal för huset? Och hur är ventilationen i resten av huset löst nu?
 
Bor i radhus så jag har inga gavlar. Resten av huset har jag ett ftx ventilations system. Tidigare har den kanalen fungerat som luftning av kallvind tror jag. Men nu har jag satt mögelstoppers i luftspalten
 
H Hietikz skrev:
Bor i radhus så jag har inga gavlar. Resten av huset har jag ett ftx ventilations system. Tidigare har den kanalen fungerat som luftning av kallvind tror jag. Men nu har jag satt mögelstoppers i luftspalten
Aha. Bästa på sikt hade naturligtvis varit att ansluta det med ett stick från tilluften till Ftx-aggregatet. Om det är väldigt krångligt att få till i nuläget hade jag till vidare satt en tallriksventil i taket mot befintig huv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.