Håller på och tilläggsisolerar väggarna på mitt hus. Och har ett ventil galler i varje gavel som nu ska bytas. Är det någon fördel att sätta dit 2st i varje gavel?
Finns spår av lite mögel på vinden och unken lukt. När jag besiktade huset så sa besiktnings mannen att jag skulle undvika att tilläggsisolera vinden för då kunde jag få problem med mögel trodde han, för att det var så tätt mellan vind och övervåning.
Mögel fläckarna fanns redan där då. Så jag har undvikigt att isolera vinden.
Huset är ett 1 och 1/2 plans med källare och värma upp av en ny vedpanna med ack tankar.
Så ska jag ha 1 eller 2 ventiler i gavlarna?

MVH Anders
 
Ingen expert på detta, men när jag tilläggsisolerade med ekofiber
(tak, stödbensväggar o vind) så satte vi in ventilation under takpannorna
på hussidorna. Märkbar effekt av 6 ventiler. Enkel installation !
Bil på sid 7 http://www.mjobackspannan.se/lagganvisning2006.pdf

(tilläggas att det är ett 50tals hus utan plastfilm(diff spärr) och enbart med spån/ekofiber som isolering i taksidorna o hanbandsvinden.
/M
 
I vårt gamla hus (överläts i förra veckan) så var det tilläggsisolerat och dubbla ventiler på sidogavlarna. Besiktningsmannen sa att det kunde vara för bra ventilation eftersom det började synas fläckar på takstolarna. Han kunde däremot inte tidsbestämma fläckarna, om de kom före eller isoleringen. Hans förslag var däremot att sätta igen två galler, en på var sida för att se om det blev torrare på vinden.
 
Fukten på vinden kommer nästan alltid i från boytan. Så det är framför allt där man ska satsa på att få ut fukten. Framför allt när man har tilläggsisolerat.

Om man har för mycket ventelation på vinden så kan det medföra att man får in fuktigluft ute från. Helst så ska det vara Övertryck på vinden & undertryck i boytan (hur det nu ska gå till). Dock så ska man inte blåsa innomhus luft in på vinden.
 
Det går inte att ge ETT svar om hur mycket ventilation man ska ha på vinden. Det beror på huset och det beror på årstiden. Väldigt kalla vindar (nybyggda eller tilläggsisolerade) har ofta alldeles för mycket uteluftsventilation. Vintertid kan de bli så kalla att uteluft kondenserar på vinden och fukt lagras upp i trävirket.

Det bästa man kan ha är en helt tät vindskonstruktion i kombination med en styrd mekanisk ventilation som anpassar ventilationen efter fuktigheten. Om man gör det med en tilluftsfläkt kan man dessutom åstadkomma ett övertryck på vinden som hindrar fuktig luft att strömma upp genom bjälklaget - ofta ett problem i gamla hus utan ångspärr.
 
Hej, såvitt jag vet är gavelventilation lite överskattat, en eller två don tror jag inte spelar så stor roll. Det viktiga, såvitt jag förstått, är att luften kan cirkulera på vinden. Därför behövs öppning i takfoten och gärna öppet i nocken. Där kan man också fästa ett nockband för att hålla snö och insekter/fågel borta. Nockpannorna tas bort och man sågar helt enkelt av toppen på taket, sätter dit bandet och lägger tillbaka pannorna.
Det känns logiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.