Hej!
Har köpt en gammalt hus från 20 -talet. Numera uppvärmt med luft/luft-pump.
Frågan är hur vinden ska ventileras? Eller ska den inte det? Just nu fattas det ett takfönster i ena gaveln(så fritt blås in där) och på andra sidan sitter det ett gammal fönster som täcker cirka 80-90% av fönsterkarmen. Antar att den glipan som lämnades är tänkt för ventilation när det byggdes? Vad tror ni?
Takfönsterna är cirka 250x250 mm

Gissar i alla fall att jag har för mycket ventilation just nu. Vad ska jag göra som akutlösning? Ska jag täta helt vid fönsterna? Eller ska jag sätta in ett litet ventilationshål på varje sida?
Sen blir det nog att täta bättre mot nedervåning samt trygghetsvakten...

Tacksam för hjälp
 
Vad är det för yttertak? Om det är byggt med spåntak behövs ingen ytterligare ventilation.
 
Njae, råspont, papp, läkt och eternitpannor
 
Tomture61
Äldre hus brukar ha en murstock med tillhörande eldstäder , när dessa tas ur bruk blir murstocken ej uppvärmd , ej heller vinden . Värme brukar mota fukt så.....
Nya hus brukar ha plast i tak och väggar (täta) mindre känsligt med fukt på vinden, men kan råka ut för mögel på vinden ändå.

Kanske det kan fungera med ventiler som kan stängas när vädret är för fuktigt , men troligen är fukttransporten från bostadsdelen också ngt att ta hänsyn till.
Röstar för ventiler om du tänker täta fönstren på vinden.
 
Dessutom minskar ftånluften i huset när man slutar elda, om man inte gör något åt ventilationen ökar mängden luft som smiter upp på vinden.
 
Jag tror mycket på dom här intelligenta ventilationssystemen för vind. Givare som mäter temperatur och luftfuktighet inne och ute och bara ventilerar när det är fördelaktigt.
Börja också med att angripa problemet redan vid källan, d v s inomhusluften.
 
janwide
Är det något problem nu? D.v.s. finns det mögel eller fuktskador? Om inte så skulle jag ha lite is i magen och avvakta. Sätt dit fönstret som saknas och se vart det tar vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.