KristinaRT
Vår (oinredda, men välanvända) vind ventileras idag av två st panelgaller, en i varje ände av huset. Golvet är isolerat, ner i bostaden och råsponten utgör taket på vinden.

Konstrulktionen gör att det på sommaren blir stekhett (inget luftbyte) och på vintern svinkallt (ibland tom snö på vinden om det stormar från "fel" håll.

Jag har funderat på om det vore en bra idé att sätta någon form av mekanisk ventilation på vinden som kan suga ut/plåsa in frisk luft på sommaren och stoppa upp det fria inflödet av kall luft på vintern (dock inte stänga ventilationen helt eftersom det förmodligen inte är så bra...

Är det en bra idé eller något jag ska glömma? Och vad är argumenten för eller emot....
 
En mekaniskt frånluftsfläkt i den sydligaste/västligaste änden kan fungera. Då om du kan ta in luft i det norra änden.

Är det tätt ner till huset? Vad är det för typ av användning där uppe? Endast förvaring eller vistas ni där längre stunder?
 
En frånluftsfläkt skapar ju ett undertryck på vinden, vilket kan göra att inomhusluft kommer upp på vinden (risk för mögel). Gissar att det är därför Roev08 undrar om det är tätt ner till boutrymmet?

Annars finns det ju lösningar som blåser in luft och endast under gynnsamma förhållanden. D.v.s. när luftfuktigheten ute är lägre än på vinden.

Kolla på "Trygghetsvakten Vind".

Nackdelen med denna produkt är ju dock priset... :(
 
KristinaRT
Jag tror det är tätt ner, men ska dubbelkolla.

Vi använder den mset för förvaring, men eftersom vi har lite dåligt med garderober blir det en del kläder, resväskor, apparater odyl dvs sådant som jag helst inte vill ska bli förstört men som inte är jättekänsligt...

Glömde; huset är i stort sett riktat nord/syd, så det blir inga problem att ta in luft i norr
 
KristinaRT skrev:
Jag tror det är tätt ner, men ska dubbelkolla.
Med tätt menas att ni har diffusionsplast i vindsbjälklaget och givetvis inga andra genomföringar eller otätheter (t.ex. otät vindslucka).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.