Hej,
Jag har precis lagt om taket på mitt parhus från 1974. Huset är ventilerat med självdrag, vilket genom åren verkar ha fungerat dåligt. På insidan av taket på vinden fanns svarta fläckar på masoniten. Nu har jag alltså lagt om taket. Masoniten är borta och ersatt av råspont + takpapp. Allt är nytt och fräscht! Vinden är ventilerad av ventiler på gaveln, nocken och vid takstolarna. Det finns fuktspärr under isoleringen på vinden. Jag vill nu inte få tillbaka fläckarna på insidan av taket på vinden och vill göra något åt ventilationen på vind och/eller boyta. Jag har kikat på Trygghetsvakten, som verkar vara en bra lösning till vinden, men kanske svår att få till i ett parhus, då jag bara har en gavel. Jag har funderat på att öppna upp fler ventiler på övervåningen i boytan för att få ner få ut fuktig luft från boytan. Nu finns bara en ventil på övervåningen, i badrummet. På nedre plan finns ventiler i badrum, tvättstuga, vardagsrum och sovrum + köksfläkt. Jag har även funderat på att montera vindsnurror på huvarna när ventilationen från badrummen kommer ut.
Någon som vill bidra med tips, idéer och erfarenheter av liknande hus.
Vilka av mina idéer kan vara bra att satsa på?
Tack på förhand!
//David
 
Det du har är en riskkonstruktion och det är inte alls säkert att ökad ventilation hjälper.

Trygghetsvakten är en bra konstruktion eftersom den tar fasta på att ventilation inte alltid är rätt i alla lägen. Avfuktare är en annan lösning.
 
Det var ju jäkla synd att du bytte tak utan att fixa själva grundproblemet! Du skulle byggt om till en klimatvind genom att lägga isolering utanpå råsponten. Endast då är du helt garanterat fri från fukt- och mögelproblemen eftersom daggpunkten flyttats ut från vinden. Allt annat är nödlösningar.

Googla på Thermisol, Maco-Dach, mfl.
 
Det är inte så att du har för mycket ventilation uppe på vinden? Om taket är kallare än luften som blåser in genom ventilationen så kondenserar ånga på takets insida. Vid klara kalla nätter så strålar taket ut värme, då kan du få dessa förhållanden. Det ska vara lagom mycket ventilation.
 
Hej!
Tack för tips! Att fukta av vinden verkar vara det som de flesta rekommenderar. Att ventilera lagom är ju svårt då det varierar mycket beroende på luftfuktighet/temperatur utanför/innanför taket. Smart styrning av typen Trygghetsvakten verkar bra tycker jag!

Att även komplettera med bra ventilation i boytan plus en bra fuktspärr kan väl aldrig vara fel?

Angånde klimatvind så önskade jag ju tips och ideér som är genomförbara med den kontruktion jag har. Det kanske inte framgick tydligt av min fråga..?
//D
 
Jag ser inga problem med en TV-installation hos dig bara för att du har en gavel? Du får väl ha insug eller utblås via en takhuv istället? Kolla med TV, det måste gå lika bra.
 
Prova att täta nock och takfot med tex fogskum så stiger temperaturen på vinden och därmed sjunker den relativa fuktigheten...
 
Matss skrev:
Prova att täta nock och takfot med tex fogskum så stiger temperaturen på vinden och därmed sjunker den relativa fuktigheten...
Vad menar du nu? Täta av kallvinden helt å hållet?
vansinne
 
Grundproblemet är väl att fukt har tillåtits stiga upp genom bjälklaget upp på vinden där det sedan kondenserat mot yttertaket. Åtgärda grundproblemet.
Se till att alla fuktiga utrymmen har frånluft kontinuerligt via en frånluftsfläkt. Se även till att du håller ett undertryck i bostadsplanet i förhållande till vinden.
Ingen varm, fuktig luft som tar sej upp på vinden = inga fuktproblem.
Att börja avfukta vinden är väl en riktig nödlösning och ett väldigt bra exempel på att bygga runt det egentliga problemet. I vissa fall är man tvungen, det är jag medveten om. Men inte som första åtgärd.
Teknik är bra i lagom mängd.

/Raptor
 
Nilvert skrev:
Vad menar du nu? Täta av kallvinden helt å hållet?
vansinne
Det kan tyckas så, men genom att inte släppa in en massa kalluft så sjunker som sagt den relativa luftfuktigheten. Det finns en rapport på nätet nånstans där man provade alla olika lösningar på olika sektioner av en lång byggnad. Det som var bäst var att täta takfot och nock. Kanske är lämpligt att spara nån ventil i gaveln.
 
Matss skrev:
Det kan tyckas så, men genom att inte släppa in en massa kalluft så sjunker som sagt den relativa luftfuktigheten. Det finns en rapport på nätet nånstans där man provade alla olika lösningar på olika sektioner av en lång byggnad. Det som var bäst var att täta takfot och nock. Kanske är lämpligt att spara nån ventil i gaveln.
Men i den rapporten så är konstruktionen inte densamma som i en gammal vind. Metoden är bara att rekommendera när man använder takpapp som kan andas samt isolerar ovanpå denna takpapp. Det var inte generellt minskad ventilation som rekommenderades, endast i kombination med rätt konstruktion av yttertak.
 
Jag kan inte minnas att det var isolerat yttertak i den. Har du hittat rapporten får du gärna länka till den!
 
Matss skrev:
Jag kan inte minnas att det var isolerat yttertak i den. Har du hittat rapporten får du gärna länka till den!
"Rapporten" kanske inte var det bästa benämningen så här i efterhand :)

Den jag tror du tänkte på hade 9 provhus (alla med olika konstruktion) varav ett med isolerat yttertak (fast pga av praktiska skäl var isoleringen på insidan, vilket naturligtvis inte är att rekommendera men det simulerade temperatureffekten iaf). Den hittar man här: http://www.fuktcentrum.lth.se/fileadmin/fuktcentrum/Publikationer/Bygg-Teknik/4_05_12.pdf

Ur den kan man nog säga att mycket begränsad ventilation är det bästa men som vanligt kan man inte bara rekommendera det rakt av. Det krävs ju då att luften från bostaden samt övriga fuktkällor är mycket väl avskiljda från vinden under hela konstruktionens livslängd, annars riskerar det att bli sämre.

Den rapport jag hänvisade till har jag inte hittat länk till, återkommer till den när jag hittar den. Den bygger på rapporten ovan samt ett nytt försök. I den rekommenderas att kombinera begränsad ventilation med papp som släpper igenom ånga för att det skall vara säkert i det långa loppet. Det är ju mycket svårt att garantera att fukt inte tränger upp på vinden efter några år och då behöver den kunna ventileras bort genom pappen.

Detta är ett citat ur den rapporten (har den bara utskriven):

"Reducerad ventilation i kombination med diffusionsöppen underlagstäckning på råspont – I
en kompletterande fallstudie undersöktes reducerad ventilation i kombination med diffusionsöppen underlagstäckning på råspont. Slutsatsen från denna studie och liknade pågående studier i Storbritannien är att reducerad ventilation i kombination med diffusionsöppen underlagstäckning på råspont tycks minska risken för fukt och mögelskador i jämförelse med en traditionellt ventilerad vind med underlagspapp på råspont"
 
Matss skrev:
Prova att täta nock och takfot med tex fogskum så stiger temperaturen på vinden och därmed sjunker den relativa fuktigheten...
Temperaturen skulle säkert öka lite. Men har du en gammal otät konstruktion kommer du garanterat HÖJA den relativa fuktigheten.
Vart tar fukten vägen tror du?
 
Man ska inte krångla till detta mer än nödvändigt, det är redan krångligt.

För en kallvind i ett gammalt otätt hus är det ju så att det vissa tider på året är rätt att ventilera, medan det andra tider är fel att ventilera. Mao finns det inte ett rätt svar på hur man ska ventilera. Att säga att man ska ventilera "lagom" är att göra det lite för lätt för sig, eftersom det i praktiken är omöjligt att reda ut vad som är lagom.

Om man inte vill gå all in och bygga bort kallvinden är det en reglerad ventilation som gäller. Det finns ju ett par alternativ på marknaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.