Hej, vi har en vind som vi gjorde om till vån3. Det är precis så man kan så i mitten av rummet med snedtak.
Vi valde att gömma undan dator här med alla "fula" tillbehör.

Men det blir såklart väldigt varmt med dator och skärm etc som ger ifrån sig värme som stannar som ett lock. Det är ett gammalt renoverat hus så det är bara "naturlig" ventilation.

Förslag på hur man kan få det kallare?
 
Hur sitter ventilerna och ev fläkt(badrum) på samma plan idag?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur sitter ventilerna och ev fläkt(badrum) på samma plan idag?
Hej det finns ingen ventilation här alls det är en ombyggd vind. Det finns PAX på toaletten på våningen under.
 
Bara ett rum ? Fönster ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bara ett rum ? Fönster ?
Det finns ett sånt litet fönster på kortsidan men det är lågt bort på ena sidan. Jag har såklart kört med det öppet osv men det blir ingen riktig cirkulation ändå.
 
Sätt in en ventil i väggen?
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Sätt in en ventil i väggen?
Jo det är nått sånt jag är inne på, men det blir ju då taket p.g.a att väggarna är i pratiken snedtaken.
 
Men har du inte en gavel? Eller går inte rummet hela husets längd?
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Men har du inte en gavel? Eller går inte rummet hela husets längd?
Jo men då är det precis vid fönstret.
Jag kan fota så blir det nog lättare att komma med ideér, tack för hjälpen så länge
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
Vy inifrån ett rum med snedtak, träbjälke, vitmålade väggar, och en byrå under trappan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Taklutning i rum med murstock mitt i och svart räcke längs kortvägg, ca 8m långt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser båda kortsidorna ut. c:a 8m långt med mur stocken mitt i rummet.
 
Skulle nog överväga vid markeringen. Antar att det inte är slät vägg ovanför fönstret utan någon form av kupa/vinkel?
Inredningsrum med snedtak, en träbalk, vit byrå och rödmarkering ovanför dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Skulle nog överväga vid markeringen. Antar att det inte är slät vägg ovanför fönstret utan någon form av kupa/vinkel?
[bild]
Nä nått sånt skulle nog gå bra. Ska man göra en på andra sidan (bilden med räcket) så det drar igenom?
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
glutengimp glutengimp skrev:
Nä nått sånt skulle nog gå bra. Ska man göra en på andra sidan (bilden med räcket) så det drar igenom?
Ja det är ju inte dumt, tror dock att du bara ska ha tilluft och frånluften ska tas via wc/kök.
Rekommenderar ventiler med stormskydd för mindre drag om det är blåsigt där du bor och att de även är inställbara så du kan justera flödet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.