Hej!

Letar efter lite idéer och tankar kring ventilationsinstallation på en liten toalett. Byggde om ett klädskåp till en "andratoalett" förra sommaren och tänkte att jag skulle ge mig på att få till någon ventilationslösning nu när semestern är slut.

Huset är byggt 58 med självdrag, enplans med källare. Det finns tillluft i alla rum i källaren och från det gamla badrummet samt sovrummen finns ventiler som löper ut i murstocken. Finns även en ventil i köket som tidigare gick till ett skafferi.

Hade tidigare planer på att försöka koppla på den nya toaletten på någon av de redan befintliga kanalerna som finns på vinden och kanske sätta in en kanalfläkt som skulle fixa både toaletten och badrummet. Finns det någon risk med att eventuellt sätta en kanalfläkt på rören som går från badrummet och fortfarande använda sig av murstocken som utlopp.

Skall tilläga vi eldar inte med olja längre så jag antar att självdraget har försämrats nu när den inte få hjälp av en varm murstock.

Funderar på om det räcker med ett "hål" i väggen - galler rör och ett don på insidan. Elle ska man sätta en lite paxfläkt på toaletten.

Eller kanske en helt annan lösning?

Tacksam för svar och och idéer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.