Jag har en utbyggnad på ladan(pulpettak ut från ena långsidan), vi kan kalla det ett garage, som idag är helt oisolerat. Är lite sugen på att isolera men frågan är vilken ventilation som krävs ovanför isoleringen.

I framkant har jag 3-4cm glipa längs hela takfoten till luftspalten så där är det inga konstigheter . I bakkant däremot är det i nuläget helt tätt (förutom en ventil i vardera sidan under takreglarna. ) (taket består av spont, papp och plåt)

Lite flexibel i hur mycket isolering och takhöjd som krävs..

Takreglarna är 22.5cm . Ser några alternativ

1: Sätta en ventil genom yttertaket i varje fack, "mögelstopper". Kräver dock att jag borrar typ 10 då reglarna sitter cc 60 hål och plockar bort nya plåttaket för att sätta dessa genom pappen.....massa meck...

2. sänka takhöjden i bakkant så att ingen isolering går upp mellan takbalkarna sista 50-100cm. Det blir då en luftficka här och en ventil i varje sida bör väll då räcka? Får då 250 i takhöjd i bakkant samt får snåla på isoleringen eftersom den annars snor takhöjd

3. Isolera mellan reglarna och lämna x cm luftspalt. Borra hål i varje regel för att binda samman luftfickorna till sidorna... krävs väll dock ett alltför stor hål vilket försvagar den gedigna konstruktionen. Detta hade annars varit bästa alternativet sett till arbetsinsats och takhöjd.

Kan tilläggas att takbalkarna är 3 meter från bakkant till främre bärlina 45x225 cc 60. I bakkant vilar takbalkarna på 2st reglar
 
  • Inre tak i ett garage med synliga träbjälkar och spontat träpaneltak, utan synlig isolering eller ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hmm ingen?
 
A Arne999 skrev:
hmm ingen?
Lite svårt att förstå hur ditt tak är konstruerat.
Framkant? Bakkant? Osv.
Kan du visa en sektion av takkonstruktionen, med de olika reglarna, tätskikten och isoleringsskikten inritade
så blir det lite lättare att förstå.
 
så här ser det ut från sidan och frågan är om jag kan isolera mellan takbalkarna och få luft att cirkulera från framkant och ut på sidorna genom att borra hål i varje takregel. Blir ju dock inte så stora hål för ja vill inte försvaga konstruktionen men i nuläget är den ju lite överdriven så....

försökt rita en bild.... blir lite rörig men
 
  • Schematisk illustration av takkonstruktion med luftspalt, isolering och förslag på lufthål för cirkulation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.