Hej

Bor i en lägenhet ifrån 65, betongkloss ni vet. Ventilationskomponenter i lägenheten består av ett galler köket ovanför spisen, ett i badrummet och en stängbar ventil i skafferiet samt ventilerat golv (bottenplan, ventilationshål i socklarna).

Ovanför vardagsrumsfönstret sitter det en en 30cm lång ventil som förnärvarande är öppen och där strömmar det in kall luft nu.

Är det meningen att den skall vara öppen? Är det det som kallas till-luft? Hur påverkar det miljön och temperaturen i lägenheten om man har den öppen eller stängd?

Tackar
/D
 
Ja, det är en till-luftsventil. Hur stor är lägenheten? Det verkar lite med bara en ventil om det är mer ett rum och kök. Den bör antagligen vara fullt öppen vår-höst, på vintern kan den stängas en del beroende på temperatur. Men det beror också på om det är självdrag eller om det finns en central fläkt för frånluften.
Hans
 
  • Gilla
smgn
  • Laddar…
Hans_Nordstrand skrev:
Ja, det är en till-luftsventil. Hur stor är lägenheten? Det verkar lite med bara en ventil om det är mer ett rum och kök. Den bör antagligen vara fullt öppen vår-höst, på vintern kan den stängas en del beroende på temperatur. Men det beror också på om det är självdrag eller om det finns en central fläkt för frånluften.
Hans
2rok, 61kvm.

Hmm .. kan ju inte hitta någon annan ventil förutom den som sitter i köket in til skafferiet (som jag f.ö. har stängt helt). Den kanske ska vara öppen? Fast jag vill ju inte kyla ned stället i önödan.

När det gäller frånluften så finns det iaf ingen fläkt i lägenheten (än) så det är nog självdrag till 100%.
 
  • Gilla
Christinap och 1 till
  • Laddar…
I rum med "smutsig" luft d.v.s kök, badrum, dusch toa och tvättstuga ska man INTE ha någon tilluftsventil.
Om du har en sådan ventil i dessa rum riskerar du att förflytta den "smutsiga" luften till alla andra rum.

Om det finns sådana ventiler så kommer man att, med ganska stor sannolikhet, inte att bli godkänd vid OVK.
Nu tror jag mig veta att det finns inspektörer som godkänner detta................

Man brukar se till att man har frånluft i dessa rum och sedan skall det finnas anordning som gör att
luften t.ex via spalter i dörrar kan ta från övriga rum in till dom rum med frånluftsventiler.
 
Det skulle nog vara bra med en tilluftsventil i det andra rummet också. Då blir det bättre luft där och ventilen i vardagsrummet behöver inte släppa in lika mycket, vilket ger mindre drag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.