Hej Ska till att bygga ett enplanshus på 160 m2 som är "tvångsanslutet" till fjärrvärmenätet. Vad ska man ha för ventilation till det? Det känns lite som bortkastade pengar att ha både en fjärrvärmeväxlare och en FTX-växlare. Finns det några bättre alternativ? Tacksam för svar
 
Vi har samma situation, "tvångsanslutna" till fjärrvärme, och har valt FTX, dels på grund av minskad energiförbrukning och dels med hänsyn till att vi får ett bättre inneklimat.

Skulle aldrig välja bort varken fjärrvärme eller FTX, pga av ideologiska (energiresurser), komfortmässiga och ekonomiska skäl.

Om du funderar på att kombinera fjärrvärme och frånluftsvärmepump gör du dig och naturen en ogärning.

Kanske ska tillägga att jag arbetar på ett energibolag (dock ej Vattenfall), så du kanske uppfattar mig som jävig, men jag hade samma synsätt tidigare, när jag arbeta "på andra sida", fastighetsbranschen.
 
nicwes skrev:
Hej Ska till att bygga ett enplanshus på 160 m2 som är "tvångsanslutet" till fjärrvärmenätet. Vad ska man ha för ventilation till det? Det känns lite som bortkastade pengar att ha både en fjärrvärmeväxlare och en FTX-växlare. Finns det några bättre alternativ? Tacksam för svar
Gör energibalansberäkning det måste göras för bygglovet och redovisas innan bygganmälan.

Har gjort ett flertal energibalansberäkningar på villor och hittils har det alltid krävts FTX om man har fjärrvärme.
Om man har värmepump av något slag så går det nästan alltid att räkna hem utan FTX, men med fjärrvärme eller annan uppvärmning utan värmepumpens värmefaktor så krävs någon form av återvinning på ventilationen.

/Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.