Vi skall dra in avlopp (enskilt) och bygga ett badrum i sommarstugan.

1. Kan man kombinera ventilation (t.ex. fuktstyrd) i badrum och avluftning av avloppet på något sätt så att man bara behöver göra ett hål i taket?

2. Jag har inga innerväggar som är tillräckligt tjocka för att dra ett 110mm rör för avluftning. Hur löser man det snyggast? Gör en del av väggen tjockare? Gömmer röret i ett högt skåp?
 
1) Måste du dra ut avluftningen (eller fläktkanalen) igenom taket?
Går det inte att dra ut dom genom en gavel eller genom ytterväggen?
-Avluftningen vill du iof. inte släppa ut genom väggen var som helst pga. lukt...

2) Dra 70mm rör i uppvärmt utrymme & 110mm rör i kallt utrymme.
Större diameter för att kondens som fryser till is inte ska täppa igen röret.
 
1. Ventilationen skulle jag kunna dra ut genom väggen men som du säger; inte avluftningen. Och min tanke var att om jag nu ändå måste ta hål i taken kunde jag dra ventilationen där också. Sedan förstår att att det finns flera fördelar med att dra ventilationen uppåt.

2. Huset kallställs på vintern så jag antar att hela röret måste vara 110mm.
 
1. Det går att lösa på det sättet man gör en ventilations huv för ventilationen och avloppsluftningen rör går igenom huvens tak. Hittar ingen bild på det men gjorde själv en för några veckor sen du får kontakta en plåtslagare.

2. Ja kör 110 mm rör hela väggen är inte värt risken att något kan hända och vad som blir snyggat att gömma det är svårt att säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.