Hej,

Har ett relativt nybyggt garage som jag isolerat och plastat,
Har satt en 125mm tillluft och en 125mm frånluft med en intellivent fläkt.

Har satt på värme i ett par dagar har ca 15 grader inne.

Men varför ser det ut såhär runt ventilen?!
Även så runt dörr och garageport i glipor som jag ej justerat ännu.

Vad har blivit fel?!

Tacksam för hjälp
 
  • Ventil täckt med frost i ett isolerat garage, med synlig mineralull och plastfolie.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hög luftfuktighet inne?
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
P Pumba skrev:
Hög luftfuktighet inne?
Har satt hygrometer nu 19c och 50% luftfuktighet.

Vad beror detta på? Ska jag öka fläkten att blåsa ur mer luft? Eller ska jag öppna upp tilluftventilen mer? Eller ska jag stänga tallriksventilen helt och bara låta frånluft gå?

Även kondens på fönstren i nederkant.
 
Eftersom du får is på tilluften så har du hög luftfuktighet i garaget och det fryser när du drar in kalluft eftersom ventilen kyls ner, det är ganska vanligt att det blir ganska fuktigt inne när man drar igång värmen första gången i nybyggen och det kan ju då vara lämpligt med luftavfuktare.
 
Har varit och köpt en liten woods avfuktare nu.
Ska jag täta ventilerna när jag avfuktar? Eller låta frånluften vara?
 
Lite ventilation behövs även fast man skaffat avfuktare. Emissioner/lukt/koldioxid behöver vädras ut. Betongplattan tar ganska lång tid att torka och avger fukt under processen.
 
Jag körde en woods avfuktare i mitt tidigare garage i 15 år utan att ha någon tilluft/frånluft.
Använder man garaget som garage dvs kör bilen ut och in dagligen räcker det med den ventilation som uppstår när man öppnar porten. Jag hade en av de större modellerna av avfuktare och körde på ca 50 %. Höll en temp på ca 13-15 grader. Då avfuktaren hade bra kapacitet innebar det att om jag körde in en dyngsur bil på kvällen så var det torrt i garaget på morgonen.
 
Aha, allright. Egentligen ut energisynpunkt så borde ju en avfuktare bara bra, menar att då tar man tillvara på värmen och inte blåser ut den till kråkorna? Jag har gjutit in golvvärme men jag har en kopplat in den utan kör enbart element där nu.

Jag har nu tejpat igen båda ventilerna och kör avfuktaren, har inte blivit bättre ännu men gissar att det kommer ta ett par dagar? Så jag får väl låta avfuktaren gå.

Plattan ser torr ut men gissar det tar lång tid tills den har torkat upp.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.